Предприемач назначава служители чрез "бира-скара" тест
През 1994 г. предприемачът Браян Скудамор уволнява всичките си 11 служители. „Осъзнах, че не разполагам с правилните хора“, казва Скудамор, изпълнителен директор на 1-800-GOT-JUNK?. “Трябваше да започна на чисто“, посочва той.
От онзи момент насам неговата компания постига сериозно развитие, като понастоящем има 400 служители с дейност в 180 града и годишни проходи в размер на 200 млн. долара.
Скудамор отдава своя успех на това, че е намерил правилните хора. По думите му, компанията му се е заела с един обикновен бизнес за изнасяне на боклуци, но е успяла да го превърне в успех поради отношението към клиентите.
„Единственото конкурентно предимство на нашия бранд е намирането на чудесни хора, така че това е тайната съставка на нашия бизнес, която се стараем да е винаги както трябва“, казва предприемачът, цитиран от CNBC.
Точно тук в играта влиза и тестът за назначаване на служители в компанията, спазващ модела „бира и барбекю“ (бира-скара, ако предпочитате – бел. ред.). Той започва да се използва, след като Скудамор започва на чисто през 1994 г.
„Едно от нещата, които осъзнах през онзи ден, беше, че не се наслаждавам да работя с тези хора“, казва той. Така той започва да назначава нови служители, задавайки си въпроса „Бих ли излязъл на по бира с този човек? Бих ли се събрал с тях на барбекю?“.
Скудамор все пак поставя паралел между назначаването на чудесни хора и намирането на чудесни приятели. „Не правиш списъци и не задаваш въпроси, като на интервю (когато намираш приятели). Просто за да опознаеш някого в свободна обстановка, трябва да седнете, например, за по бира и да си имате доверие.“
"Харесваш ли човека? Намираш ли го интересен? Задава ли въпроси? Приятни личности ли са? Изпитват ли страст към нещо? Знам, че искам хора, за приятели и за служители, които са амбициозни и отдадени и имат плам за живот“, казва Скудамор.
Докато 1-800-GOT-JUNK? се разраствала и все повече хора са нужни, „бира и барбекю“ тестът става все по-вплетен в структурата на компанията.
Днес изпълнителният директор призовава всеки, който провежда интервюта, да си зададе два въпроса по време и след разговора: “Виждаш ли се седящ с този човек на кафе или бира?“ и „Ако имаме служебно барбекю-парти, как би се вписал този човек?“.
"Водени ли сме от общи принципи към постигането на нещо по-голямо заедно? „Бира и барбекю“ филтърът работи като магия, тъй като е толкова прост, лесен за разбиране и води до добра проверка“, добавя предприемачът.