Д-р Мария Цонова, която е директор Маркетинг и прием на нови ученици в Американо-английската академия, има професионален опит от над 10 години в областта на професионалното образование.

Тясното й сътрудничество с академията стартира през 2012 г., когато е поканена като преподавател. Успоредно с това, преди да се присъедини към екипа на AEA на пълно работно време, д-р Цонова развива кариера като управленски консултант, маркетинг мениджър и бизнес анализатор за период от 15 години, работещ за водещи български и международни компании.


Госпожо Цонова, Американо-английската академия предлага обучение в интернационална програма и обучение в билингвална система. Разкажете ни повече за тях.

Американо-английската академия е уникално по рода си училище, което няма еквивалент в България. При нас се обучават деца от над 35 различни националности и съответно с това, училището предлага две програми – интернационална и билингвална, всяка със своите специфики.

Това, което в най-голяма степен ни отличава от другите интернационални училища в София, е именно билингвалната система на обучение, която е разработена специално в съответствие с образователните потребности на българските ученици. Програмата е разработена в партньорство с ЧСУЧП „Абрахам Линкълн“ и е в пълно съответствие с изискванията на Министерство на образованието и науката.

Обучението в тази програма протича на български и на английски език и е подчинено на два образователни стандарта – американските стандарти Common Core и българските държавни образователни изисквания. За всеки завършен клас и етап на обучение учениците получават легитимни американски и български документи, които се признават както в България, така и в чужбина.

Интернационалната програма е изцяло подчинена на американските образователни стандарти. Обучението в нея протича единствено на английски език и програмата е предназначена основно за интернационалните ни ученици. Учениците в тази програма са основно деца на дипломати или на висши корпоративни мениджъри от големите мултинационални компании в София. И в двата случая децата най-често пребивават в България за период от 3 до 5 години и е изключително важно да придобият образование и сертификация, които са международно признати и осигуряват лесен достъп до други училища по света.

Напоследък наблюдаваме и един много интересен факт - някои от интернационалните ни ученици също проявяват интерес към билингвалната система на училището. Така например, през предстоящата 2017/18 учебна година в билингвалната програма ще се обучават ученици от Южна Корея и Финландия.

Учебното заведение, от което сте част, работи по уникална система. Вие предлагате допълнителни курсове на възпитаниците си, когато те изберат конкретен университет, например Кеймбридж. Дайте ни повече информация в тази насока.

Нашите ученици завършват 12 клас с американска диплома за средно образование, която се ползва с международно признание. Училището ни е носител на една от най-престижните международни акредитации - тази от Middle States Association, одобрена от Щатския департамент на образованието. Учениците в гимназиален етап имат възможност да участват и в допълнителни курсове от програмата Advanced Placement на College Board.

Курсовете са инвидидуални и се провеждат в нашето училище. Впоследствие цялата изпитна документация се изпраща в САЩ, а оценяването и сертифицирането се извършват от College Board. Програмата Advanced Placement се разработва индивидуално за конкретния ученик най-вече съобразно насоките, които е получил от университета, който е избрал, и специалността, в която ще учи.

Ваш ученик е приет да следва право в Кеймбридж. По каква система се обучава той в Американо-английската академия?

Той е редовен ученик в интернационалната ни програма. В момента е в 12 клас и се обучава при нас от три учебни години. Преди това е учил в различни образователни системи – немска и австрийска.

В случая става въпрос за много амбициозен, мотивиран и талантлив ученик. Още докато беше ученик в 10 клас, той вече имаше предначертан личен план за развитие и амбиция да следва право в Оксфорд или Кембридж. В крайна сметка се ориентира към университета в Кембридж, премина през една изключително тежка процедура по оценяване и вече е приет в престижното висше училище.

Той е един от учениците, които се възползваха от програмата Advanced Placement. Курсовете, по които се обучава допълнително, са държавно управление и политология, европейска история, немски език и културознание, икономика и психология. Впоследствие неговите резултати на международните изпити SAT, LNAT и Advanced Placement Exams го класираха в първите няколко процента на света. Държа, също така, да подчертая, че става въпрос за български ученик.

Знаем, че и вашият син с обучава в академията. Какво е предимството на обучението в АЕА, от гледната точка на родител?

Синът ми се обучава в Американо-английската академия от осем години. В момента е в 5 клас и е ученик в билингвалната система. Ползите от обучението в Американо-английската академия са много, но все пак ще се опитам да ги обобщя накратко.

На първо място, разбира се, бих поставила очевидното, а именно – отличното владеене на български и английски език писмено и говоримо. За сина ми вече е без значение на кой от двата езика пише, чете, разговаря или учи.

С първостепенна важност, също така, бих определила и образователните ползи от обучението в билингвалната система. Обучението съобразно двата образователни стандарта предполага, че три от основните предмети – математика, природни науки и обществени науки, се изучават пълноценно и на английски език, и на български, съответно по различни учебници и методики.

Това, което наблюдавам в крайна сметка, е, че той изгражда една по-устойчива и по-богата система от знания по тези три предмета. Основните концепции по предметите се припокриват и по този начин знанията му се затвърждават. Американският методически подход по правило е по-прагматичен и учебното съдържание е пречупено през призмата на множество практични примери от реалността.

Американските стандарти и стил на преподаване предполагат изграждането на критично мислене и умения за формиране на собствено мнение, представяне на идеи и изработване на решения. От друга страна, учебното съдържание в българската програма се поднася с по-стройна методика и е по-добре издържано теоретически.

Бих казала, че двете програми – българската и американската, при него се допълват и съчетават отлично.

Друга огромна полза от обучението в АЕА е досегът до различни култури и националности, който е изключително обогатяващ при изграждане на мирогледа и светоусещането на едно дете. Синът ми е на 11 години, а вече е общувал с деца от Германия, Южна Корея, Израел, САЩ, Доминиканската република, Австрия, Китай, Финландия, Великобритания, Турция, Полша, Гърция.

Освен че обогатява общата му културата, пребиваването в интернационална среда развива и определени комуникационни и социални умения, които смятам, че ще му бъдат изключително полезни в зряла възраст.