След падането на комунизма стоки, които преди това бяха недостъпни, наводниха пазарите в Централна и Източна Европа.

Днес магазините и супермаркетите в тази част на Европа предлагат до голяма степен същите храни и напитки както на Запад, което е осезаем и до голяма степен приветстван резултат от глобалния капитализъм.

Нещо обаче притеснява чехи, поляци и унгарци – етикетите може и да са същите, но съдържанието може и да не е, пише BBC.

В германски супермаркет чехът Петр Зединек държи кутия консерва с риба тон с конспиративен поглед.
"Консерва риба тон," казва той.

"Да," отговаря журналистът от BBC Роб Камерън, очаквайки Зединек да разкрие някаква по-голяма истина.
"Струва 1 евро."

"Да."

"В Чехия струва около 1.50 евро."

"Рибата тук е с добро качество – има цели парчета риба. Няма нищо общо с кашата, която продават от другата страна на границата."

Петр слага няколко консерви в една от двете колички, които бутат с 19-годишната му дъщеря Клара. Неговата съпруга Сарка също е с тях. Тя търси кисело мляко.

Петр води Камерън до хладилник, пълен с пушено месо. Той бърка вътре и вади опаковка колбаси, за да покаже малкия етикет на гърба.

"Боквурст. Вижте процента на месото - 87%. Опитайте да намерите подобни колбаси с 87% месо в чешки супермаркет," казва той триумфално и хвърля няколко опаковки в количката.

Пътят от дома на Петр, Сарка и Клара в Модлани - село, близо до Теплице, до супермаркета в германския град Алтенберг, е около 20 минути с кола. Тримата пътуват около три пъти седмично. Когато приключат с пазаруването, багажникът на новата Skoda Octavia на Петр е пълен.

Петр Зединек и неговото семейство не са единствените. Близо половината от колите на паркинга пред супермаркета са с чешки регистрационни номера.

В супермаркета се чува основно чешки говор; единственият немско говорящ в магазина е касиерът. За 45-те минути, в които семейство Зединек пазарува с журналиста от BBC, Петр се вижда с бивш съученик и със съсед от Модлани.

"Звучи налудничаво да караш до друга страна, за да пазаруваш хранителни продукти," казва Сарка Зединкова.

"Това обаче е положението. Когато сравните продуктите, опаковките изглеждат идентични, но вътре има напълно различни неща. Мисля, че това е доста тъжно," продължава тя.

"Понякога ми се струва, че ние сме нещо като кошче за отпадъци за производителите – това, което им остава, го изпращат в Чехия."

Съгласно законите на ЕС, хранителните компании могат да приспособяват продуктите си към местните вкусове, дори ако опаковките са едни и същи. Във всички случаи съставките трябва да ясно обозначени на етикета.

Семейство Зединек и стотици, вероятно дори хиляди други семейства, смятат, че това е някакъв заговор от страна на компаниите, които продават хранителни продукти в Европа.

Това не е просто едно неясно убеждение, че храната в Западна Европа обикновено има по-добър вкус. Те твърдят, че сходни продукти, продавани в една и съща опаковка и под една и съща марка, са с много по-лошо качество в Централна и Източна Европа.

"Вижте този студен чай," казва чешкият министър на земеделието Мариан Юречка, докато преглежда PowerPoint презентация на лаптопа си в чешкия парламент.

На страницата се вижда лого на сладникава напитка с вкус на чай, която се продава в супермаркетите в Европа и по бензиностанциите.

"Опаковката на бутилките е идентична. Изглеждат по един и същи начин в Чехия и в Германия. В Чехия обаче продуктът има с 40% по-малко екстрат от натурален чай,"обяснява той, "и е по-скъп от този, който се продава в Германия, ".

Той клика отново.

"Или месните консерви – консервата в Германия изглежда абсолютно по същия начин, както в Чехия," продължава министърът.

"Тази, която се продава в Германия обаче, съдържа свинско месо, докато чешката съдържа възстановено пилешко месо."

Данните са от проучване от 2015 г. на Университета по химия и технология в Прага. Тридесет студенти сравняват на мирис и вкус 24 продукта, сред които кафе, сирене, маргарин и шоколад, продавани в еднакви опаковки в Германия и Чехия. Храните след това са сравнени и в лаборатория.

При осем от продуктите, или общо 35%, се проявява осезаема разлика или в качеството, или в състава.

Министър Юречка е скептично настроен по отношение на твърденията на производителите, че предоставят продукти, съобразени с различните местни вкусове.

Може и да не е незаконно да продаваш различни храни в идентични опаковки, но е неморално, казва той.

Затова той и негови колеги от Словакия и Унгария събират данни, които да отнесат към Европейската комисия. Те искат законите да бъдат променени, така че производителите и дистрибуторите да бъдат принудени да преустановят тази практика.

Този въпрос се превърна в приоритетен за страните от Вишеградската четворка, в която влизат Чехия, Словакия, Унгария и Полша.