Ако не си смел, няма как да успееш. Това каза Атанас Райков, генерален мениджър на Viber за Централна и Източна Европа, по време на форума Шумът на парите.

Той каза, че 10 години се е борил с корпоративната машина, като е имал както успехи, така и грешки. Тази смелост е свързана пряко с отношението от страна на мениджмънта, дали той ще го толерира.

Много пъти са ми казвали, ако основният бизнес е добър, можем да експериментираме в различни области. Това е начинът един голям бизнес да се преоткрива, допълни Райков.
Специалистът каза още, че сега във финансовата сфера има много конкуренти. Пазарът е агресивен и по-бързо се преразпределя. Ако не си смел, не може да си успешен.

В Израел хората са смели. Там, ако срещнеш един човек и го заговориш, той ще ти каже колко много от стартъпите му са се провалили. Няма да ти каже колко са успешните. Никой няма проблем с провалите на стартъпи, почтерта генералният мениджър на Viber за Централна и Източна Европа.

В самото начало на дискусията той сподели, че в момента компанията разполага с над 120 млн. активни клиенти всеки ден. Започнахме преди 6 години като стартъп, като програмистите се събираха в една стая. В момента само в България имаме над 2 млрд. съобщения, които минават през нас месечно. Това е много сериозна промяна, каза още Атанас Райков.

Ако погледнете днешното поколение, което расте, то вероятно никога не е ползвало sms-и и е напълно вероятно да не се наложи да ги използва. Същото важи и за много други форми на комуникация, които за нас са естествени. Те ще бъдат заменени с нови технологии, допълни специалистът.

По думите му размерите и възможностите в България, човешкият капитал, парите, които са налице са инвестиции, не са никак малко. Повечето инвеститори могат да потвърдят, че имат предостатъчно пари, но нямат възможности, в които да ги вложат, каза Райков, който отговаря за 28 страни.

Наблюденията му сочат, че потребителите в България проявяват интерес към технологиите. Относно изкуствения интелект, той е на мнение, че засега той е нещо имагинерно.
Важно е как тази технология се възприема от клиентите и до колко е достъпна, смята Атанас Райков.

Според него потребителите не ги интересува дали става дума за изкуствен интелект или чудо, вълнуват ги спестено време, подобрено преживяване и т.н. На свой ред технологията служа на бизнеса, като спестява разходи, подобрява доверието и др.

Генералният мениджър на Viber за Централна и Източна Европа сподели с аудиторията на Шумът на парите, че Viber е платформата, която разполага с най-много банкови ботове.
Те са минали през секюрити одит на австрийски банки. През тях минават всички разпечатки на клиентите, плащания, потвърджавания на превод. Тези видове ботове са възможни, благодарие на това, че като правим одит на своите технологии, откриваме нашето най-голямо слабо място – това е sms активацията на Viber. Защо? Защото на всеки телефон има поне няколко приложения, които четат sms-ите, и нито едно, което да чете банковите съобщения, отбеляза Райков.

Специалистът допълни, че Viber преди време е взел решение да не държи данните на потребителите на свои сървъри. Всички тези данни са криптирани и се съхраняват на устройствата на потребителите. При нас няма нищо. Така данните са защитени, подчерта Райков.

Коментирайки бъдещето на финансовия свят и употребата на нови валути, специалистът сподели, че миналата седмица се е срещнал със собственик на банка в Русия, която има 30% печалба, няма нито един клон и почти няма call център.

На въпрос от публиката, свързан с видеосъобщенията във Viber, Атанас Райков каза, че всеки потребител може да кандидатства за акаунт, за да публикува чат бот.

От старта на платформата досега научихме, че напълно отворен пазар създава много голямо количество, но ниско качество на решенията, които се публикуват. В момента имаме полуотворен модел. Можем да публикуваме всяко решение, което обаче предварително сме разгледали. Така вашият чат бот няма да бъде публикуван на момента. Всички предложени чат ботове минават през изкуствен интелект, който ги проверява, уточни генералният мениджър на Viber за Централна и Източна Европа.

Спонсори на проявата през 2017 г. са Уникредит Булбанк, Алкомет, Адмирал Маркетс, Сирма Груп Холдинг, Amundi Asset Management, iuvo, Интернационал Хотел Казино & Тауър Суитс, Регус България, LG, Mastercard, Garitage Park и Американският университет в България.

Медийни партньори на Шумът на парите' 2017 са Novini.bg, Economic.bg, Broker.bg, списание Икономика, Kaldata.com, Offnews, SmartMoney.bg и Enterprise Europe Network.

Повече информация за лекторите и програмата на събитието може да намерите на https://profit.bg/forum/ или във Facebook.