Пътят, който зарежда електрическите автомобили, докато се движат
Компанията Qualcomm направи демонстрация, за да оцени системата си за динамично зареждане на електрически коли. Изпитанието е първото материализиране на идея, която предвижда електрическите автомобили да зареждат безжично батериите, докато се движат, съобщава испанският вестник El Pais.
Безжичното предаване на електричество не е нещо ново. Никола Тесла започна да осъществява опити за пренос на електрическа енергия без кабели през 19-и век.
Един от големите стремежи на Тесла, превърнал се в негова мания, е да пренася електричество по въздуха, така че всеки човек на всяко едно място по света да може да я използва и да се възползва от предимствата на електричеството.
Въпреки че Тесла успял да създаде функционален прототип с ниска мощност, мащабният му проект, включващ изграждането на кулата Wardenclyffe, висока 60 м, за излъчване на енергия, така и не се осъществява поради липса на средства.
До този момент безжичното зареждане се ограничаваше до електрически устройства с ниска мощност. Най-обичайният пример е електрическата четка за зъби – батерията на четката се зарежда, когато се постави върху основа, която е включена в контакта и пренася електричество към четката чрез индукция.
В този случай зареждането чрез индукция позволява на електрическата четка да изключи всякакъв вид конвенционален електрически контакт, така че електрониката във вътрешността на четката да остане защитена херметически от водата.
В последно време се появиха и други ежедневни устройства, като някои модели мобилни телефони и интелигентни часовници, които също се зареждат безжично. Достатъчно е да бъдат поставени върху основа, за да се зареди батерията, която носят.
При безжичния пренос на електричество енергията се пренася от основата към рецептора във формата на електромагнитно поле. Бобината-предавател получава електрически ток от конвенционалната мрежа и генерира магнитно поле с определена честота, измервана в херца (обикновено от порядъка на мегахерца).
В основата на рецептора има друга сходна бобина, която има същата честота на резонанс, като бобината-предавател. Когато магнитното поле, произведено от базата-предавател, достигне бобината-приемател, инцудира в нея електрически ток. Бобината-приемател прави обратното с предавателната бобина, като трансформира магнитното поле в електрически ток.
Този електрически ток може да се използва или съхранява в батерия на мобилен телефон, четка за зъби или електрическа кола. Предадената мощност може да варира между няколко миливата и няколко киловата и да се предава на разстояние от няколко милиметра или сантиметра до няколко метра, според инсталацията.
Приложено към електрическите автомобили, безжичното предаване на електричество предлага две възможности – зареждане на батерията на колата, когато е паркирана върху безжична основа за зареждане (ако приемем, че колата е готова да зареждане чрез индукция) и зареждане на батерията, докато колата се движи или е спряла временно на обществен паркинг или на сметофар, или на спирка, ако става дума за автобус. Тогава индукторите се намират под асфалта.
Първият случай, макар че не е много разпространен, вече е възможен за реализиране. Компанията Plugless предлага система за зареждане на електрически коли, която не използва кабели. Достатъчно е да паркирате електрическата кола върху основа с размерите на канализационна шахта, за да заредите батерията.
Тази година BMW също представи безжичната си система за зареждане за хибридния си автомобил BMW 530e. Основата на BMW може да се инсталира вътре или навън и има мощност от 3.2 киловата. Тя може да зареди малката батерия на BMW 530e от 9.2 киловата за три часа и половина (става въпрос за хибриден, а не напълно електрически автомобил).
При безжичното предаване на електричество основните предизвикателства са минимизирането на загубата на енергия в процеса на предаване и на конвертиране и ограничената мощност.
Проектът на Qualcomm и осъщественото изпитание върху участък от експериментален път е значителен напредък в това отношение. Изпитанието е част от програмата на ЕС FABRIC, която стимулира закупуването на електрически коли от физически лица и напълно електрифициран градски транспорт.
По време на демонстрацията били използвани два електрически автомобила Renault Kangoo, адаптирани за зареждане чрез индукция. Двете превозни средства преминали последователно през същия участък с цел да бъде оценена системата, когато няколко автомобила преминат върху индукторите от 20 киловата, поставени под асфалта.
За да бъдат заредени автомобилите, системата трябва да ги идентифицира. Освен функционирането, трябва да се провери и сигурността и ефективността на предаването на енергия на няколко сцени, в зависимост от броя на колите и скоростта, с която се движат върху индукторите.
Трябва да се вземат предвид и други променливи, като метеорологичните условия, позицията на колата върху асфалта (и следователно връзката му с индуктора) и адекватната мощност за зареждане на определен модел автомобил.
Динамичното зареждане чрез индукция все още е изправено пред големи предизвикателства и усложнения, тъй като предвижда и по-големи разходи за строеж на пътища. Но предимствата, които предлага, са многобройни, особено ако електрическите автомобили, включително тези с по-малка автономия, станат привлекателни за обществото.