Той не завърши колеж, но създаде компания за 13 млрд. долара
Сделката, при която Amazon придоби срещу 13.7 млрд. долара веригата магазини за биохрани Whole Foods Market, може да се окаже находчиво бизнес решение и за двете компании — Amazon се занимава донякъде с доставки на хранителни продукти, а Whole Foods има нужда да се конкурира по-добре на процъфтяващия пазар на естествени храни, за чието създаване спомогна. Начинът, по които са основани двете компании, обаче е много различен.
Amazon е резултат от вманиачеността на Джеф Безос по ефективността и мащабите на интернет. Визията на базирания в Сиатъл технологичен гигант е да "изгради място, което хората да посещават и да откриват всичко възможно, което биха купили онлайн", а компанията да го доставя бързо. Amazon се разрасна до такава степен, че пазарната й капитализация възлиза на близо 475 млрд. долара, защото американците си плащат за удобството да пазаруват от вкъщи.
В същото време Whole Foods е резултат от идеалистичен опит да бъде променен начинът, по който хората се хранят, което да ги направи по-здрави, докато в същото време се насърчава устойчивия начин на производство на храни и етично отглеждане на животни за месо.
The newest products you can't live without. @MALKORGANICS @thenewprimal More finds: https://t.co/EWsspScB2h. What are your #WholeFoodsFaves? pic.twitter.com/o4DzD9vWGp
— Whole Foods Market (@WholeFoods) June 12, 2017
След като цената на акциите на Whole Foods достигна своя връх от 60 долара през 2013 г., компанията започна да понася ударите на конкурентите, чието съществуване бе вдъхновила. Гиганти в търговията на дребно като Wal-Mart и Kroger започнаха да продават биохрани, а на пазара се намесиха още компании като Trader Joe's. На фона на всичката тази конкуренция Whole Foods изпитваше затруднения.
Цената на акциите на компанията падна с повече от половина, а акционери активисти като Jana Partners започнаха да претендират за права върху собствеността, за почуда на съоснователя и главен изпълнителен директор Джон Маки. Той е и единственият от основателите на компанията, който все още е част от нея. Въпреки че признава, че компанията трябва да направи промени, Маки е против продажбата на Whole Foods.
Маки, чиято годишна заплата като главен изпълнителен директор е 1 долар от 2006 г. насам, ще спечели 8 млн. долара от продажбата на Whole Foods на Amazon, което е изненадващо малко за сделка от подобен мащаб. Маки притежава 980 000 акции на Whole Foods, а сделката се базира на цена на акция в размер на 42 долара. В същото време печалбата на Jana Partners ще бъде около 300 млн. долара.
Всичко започва с вегетариански кооператив в Остин, Тексас.
Като дете Маки, който в момента е на 63 г., яде зърнени закуски сутрин, хамбургер на обяд и макарони със сирене за вечеря. Той разбира, че в това да се яде базирана върху зеленчуци здравословна храна има стойност, че когато се присъединява към вегетариански кооператив, когато е на 23 г.
Там Маки, който преди това прекъсва висшето си образование, защото задължителните предмети му били скучни, се превръща в закупчикът на кооператива. Той бил очарован от потенциала на здравословното хранене.
Без диплома за висше образование, но вдъхновен от силата на здравословното хранене, Маки решава заедно с тогавашната си приятелка Рене Уилсън Харди да отвори магазин за естествени хранителни продукти. Те си поставят за цел да наберат 50 000 долара, но стигат до 45 000. През 1978 г. отварят магазина на първия етаж в стара къща в Остин като на втория етеж имало кафене. Двойката живеела на третия етаж. Магазинът носел името SaferWay, не продавал месо и нищо, в което има захар и обслужвал предимно хипитата в Остин.
Две години по-късно Маки и Харди се свързват с друг местен магазин за естествени храни Clarksville Natural Grocery, собственост на Крейг Уелър и Марк Скайлс и им предлагат да обединят усилия. Така четиримата отварят първия Whole Foods Market през 1980 г. В опит да увеличат броя на клиентите си четиримата започват да продават месо, бира и вино.
Когато Маки оглеждал мястото под наем, където да отвори първия магазин Whole Foods Market, хазяинът го предупредил, че то се намира в зона, която веднъж на 100 години се наводнява сериозно. Ентусиазираният Маки обаче подминава тази забележка. Впоследствие това се оказва грешка.
През пролетта на 1981 г., идва и това наводнение, което се случва веднъж на 100 години. Магазинът е потопен, стоката е унищожена, а крадци плячкосват и трошат из него. Маки си спомня как си пропрявял път в тъмните води, за да стигне до парите, които все още им били останали в сейфа на магазина.
Те нямали застраховка срещу наводнение. "Смятахме, че сме фалирали," казва Маки. "Трябваше отново да възстановим магазина, което щеше да струва много пари, които ние нямахме, така че мислехме, че сме приключили."
Тогава се намесват гражданите на Остин, които спасяват компанията. Клиенти на магазина помагат с разчистването, инвеститори влагат пари, банки отпускат кредити, а служители работят безвъзмездно, докато магазинът не отваря пак.