Няма спор: понякога летищата са доста стресиращи. Но емоцията покрай пътуването е несравнима.

Ето обаче няколко тайни за аеропортовете, които могат да променят представите ви за престой там, споделени от grunge.com.

Имат си тактика как да ви накарат да похарчите доста пари, докато чакате

Никой не иска да пропусне полет, затова отивате по-рано. Един час чакане обаче не е много забавно занимание. Затова наоколо има доста магазини и барове, в компанията на които няма да го усетите.

Според The ​​Economist, по това време пътниците са най-лесно податливи на изкушенията на магазините и ресторантите. Тези магазини обаче не се ограничават в купуването на списания и скъпи сандвичи в пластмасови кутии. Тук вече има луксозни стоки и все повече марки се насочват към летищата, отчитайки големите приходи.

Търговците на дребно правят всичко възможно, за да привлекат вниманието на пътниците и да вземат парите им. Освен безплатна чаша шампанско в бутик от висок клас, някои летища предлагат и лоялни програми за хората, които пътуват често.

Служителите при сикюрити контрола се провалят често на тестове

Вероятно вече знаете, че служителите преминават различни курсове за сигурността. Всеки пътник задължително трябва да мине през процедурите: събуйте обувките си, сваляйте часовниците и бижутата, поставяте лаптопите в отделни кошчета, махнете колана и т.н.

Всички тези мерки се предполага, че ще ни защитят и че предотвратяват пренасянето на оръжия и незаконни вещества. Невинаги обаче служителите се справят с тестовете.

През 2015 г. по американски летища в 95% от тестовете персоналът са е провалил. В 67 от 70-те теста служителите не успяват да намерят оръжие, включително фалшиво взривно устройство, привързано към тайния агент.

И ако това ви звучи далечно и си мислите, че нещата са се подобрили, не е така. През февруари 2017 г. 11 пътници са минали през терминала на JFK, без да бъдат подложени на скрининг, защото не е имало служители за проверка.

Стига се до ареста на няколко души, защото се предполага, че те са помагали за контрабанда на кокаин между Пуерто Рико и САЩ.

Много летища не разполагат с достатъчно персонал за сигурността

Често се случва на големите летища да се чака дълго, за да се мине през проверка. Това се дължи основно на липсата на достатъчно персонал, което води до много изпуснати полети.

Само през май 2016 г. над 1 000 пътници от American Airlines са пропуснали полета си заради опашка при проверката. Броят на служителите е намалял с 15% между 2011 и 2016 г., най-вече поради бюджетни ограничения.

Все повече летища ще въведат системи за лицево разпознаване

Ако смятате, че да ви привикат в някоя стая за проверка е унижение, само прочетете какво ще има скоро на много американски летища. Плановете са всяко летище да има скенери за разпознаване на лица, които да ви следват през терминала.

Софтуерът ще провери лицата на пътниците срещу идентификационни номера, за да потвърдят самоличността им. Това е се прави с цел мерки за сигурност и може би не трябва да бъдем толкова скептични.

Пазете баркодовете, които се слагат на багажа и паспорта

Никой не иска да стигне до местоназначението си, само за да открие, че багажът му е изгубен или не е прехвърлен на същия полет. За да се справят с това, авиокомпаниите са направили подобрения на баркод етикетите, прикрепени към проверените куфари, за да проследят по-добре местоположението на багажа.

Според "Ню Йорк Таймс" някои авиокомпании дори са започнала да използват етикети, които имат вградени RFID чипове, за да улеснят скенерите да четат и намират багаж. Въпреки това, PC Magazine съобщава, че тези баркодове съдържат лична информация, като например адреса ви, както и честотата на пътуване, които крадците могат лесно да получат.

Охранителите може да ви тестват

Следващия път, когато откриете, че сте в приятелски разговор с охранител или служител по сигурността, може би просто преминавате през друг тест. Проучване от 2014 г., проведено главно на европейски летища, като лондонското Хийтроу и Чарлз де Гол в Париж, установи, че контролираният когнитивен ангажимент бил 20 пъти по-успешен от това просто да се търси подозрително поведение.

Агентите задават въпроси с отворен край относно вашата дестинация, маршрут и какво ще направите на местоназначението си. Целта е да чувствате, че водите нормален разговор, но лъжците вероятно ще попаднат в капан.

Подозрителните лица "са склонни да имат сценарий, който са разработили, и ще се опитат да отгатнат въпросите, които ще им бъдат зададени. "Тайната на нашата техника е, че никога не са еднакви", казва изследователят Корал Дандо пред The ​​Guardian.

Повечето летища вече използват SPOT (Проверка на пътниците чрез техники за наблюдение), за да анализират невербалните знаци, като неспокойствие или липса на контакт с очите, които се смята, че говорят за подозрителни модели на поведение. Все пак той не е съвсем ефективен, поради което се въвежда и живият контакт.