Културата като заложник на политиката – Китай блокира японски изпълнители и филми
ричината за ограниченията е изказването на японския премиер Санае Такаичи по отношение на Тайван
,fit(1001:538)&format=webp)
Лили Чен e изключително развълнувана да види японската изпълнителка, на която е фен от две десетилетия, разказва CNN. Във ветровита и студена сряда вечер тя и тълпа от хора чакат пред зала в Пекин.
Настъпва часът за концерта, но вратите остават затворени. След малко идва неприятната новина – събитието е отменено.
„Беше огромно разочарование,“ спомня си 35-годишната Чен.
Организаторите посочват „повреда на оборудването“ в залата като оправдание, но феновете подозират, че причината е свързана с дипломатическия спор между Китай и Япония. Наскоро японският премиер Санае Такаичи намекна, че Токио може да реагира с военни действия в случай, че Китай нападне Тайван. Това е „червена линия“ за Пекин, който претендира, че самоуправляващата се демокрация е негова територия.
Концертът, който Чен е трябвало да посети, явно не е единственото японско културно събитие, попаднало във вихъра на напрежението.
Изпълнения и срещи с фенове на поне 30 японски артисти, включително поп звездата Аюми Хамасаки, са били отменени в големите китайски градове през последните дни, показват данни, събрани от CNN.
Хамасаки се извини на феновете в Instagram за отменения в последния момент концерт в събота вечер в Шанхай. Тя публикува снимки от сцената с танцьорите си на фона на празни места. В по-ранен пост тя споделя, че ден преди шоуто членове на екипа ѝ са получили искане концертът да бъде отменен.
Двама организатори на отделни концерти коментират пред CNN, че събитията им са отменени, след като полицията пристигна часове преди началото и им налага неизпълними условия или просто отменя събитието без обяснение.
Особено драматичен пример е изпълнението на Маки Оцуки – гласът зад тематичната песен на популярното аниме One Piece. То е прекратено внезапно поради „форсмажорни обстоятелства“, според изявление на официалния ѝ сайт. Видеа в интернет показват шокираната реакция на Оцуки, докато двама служители взимат микрофона й по време на песента и я извеждат от сцената.
Китайските социални мрежи широко критикуват прекъсването, като някои го наричат „много грубо“.
Разпространителите на филми също са спрели премиерите на няколко японски заглавия заради „нагласите на китайската публика“, съобщава China Film News.
„Провокационните изказвания на Япония неизбежно влияят върху възприятието на китайската публика към японските филми,“ отбелязва държавното медийно издание.
Китай не отрича връзката между напрежението и отменените събития. Попитана за случаите, говорителката на китайското външно министерство Мао Нин не разяснява характера на ограниченията, но повтаря, че „погрешните“ изказвания на Такаичи за Тайван са „наранили дълбоко чувствата на китайския народ и са влошили атмосферата в китайско-японските отношения.“
Такаичи заявява, че думите ѝ са били „хипотетични“ и че няма да прави подобни коментари отново в парламента.
Растящ страх от националистическа ответна реакция
Тази вълна от отменени събития тревожи милиони почитатели на японската култура в Китай. Тазгодишният Wonder Festival, основан от японския производител General Products и превърнал се в един от най-големите панаири за играчки и фигурки в Китай, привлече над 120 000 посетители в Шанхай през октомври. Според държавни медии билетите за първия ден са разпродадени за едва четири минути.
Пекин настоява Токио да оттегли изказванията си за Тайван, но Такаичи не показва намерение да го направи. Това кара мнозина да се чудят доколко любимите им форми на забавление ще бъдат засегнати, докато дипломатическото напрежение прелива в културата и то без яснота кога всичко това ще приключи.
„Надявам се тези официални политики за ограничаване на японски изпълнения да се прилагат рационално, вместо обикновените китайци като нас да стават първите жертви,“ казва 37-годишен J-pop фен с отменени билети за концерт в Шанхай пред CNN.
„Не бива да използват общественото мнение за умишлено разпалване на сляпа анти-японска враждебност,“ допълва той.
Не всички японски културни продукти обаче са засегнати.
Demon Slayer: Infinity Castle – последният филм по популярната манга, е пуснат в Китай на 14 ноември, три дни преди Пекин да спре други японски премиери, и не е изтеглен от кината. Напротив – заглавието се превърна се във втория най-касов вносен филм в Китай тази година с печалба от 89 млн. долара, според платформата Maoyan.
Въпреки трайните анти-японски настроения, които често са подхранвани от официалните медии в националистическата атмосфера на последните години, интересът към японската култура сред младите китайци продължава да расте. Въпросната отрицателна нагласа има дълбоки корени в болезнената история на японската инвазия и военните зверства в Китай през първата половина на XX век.
Последните масови анти-японски протести са през 2012 г., когато гневът от решението на Токио да закупи спорните острови Сенкаку (или Дяоюй, както ги нарича Китай) изкарва хиляди китайци на улицата и води до нападения срещу японски бизнеси.
Днес подобни мащабни демонстрации изглеждат малко вероятни, тъй като властите са обсебени от идеята за „социална стабилност“. Националистическият гняв в онлайн пространството обаче продължава да набира сила, подхранван от агресивна пропаганда срещу Токио.
Това вече тревожи младите почитатели на японската култура.
Юи, 18-годишна фенка на аниме и косплей, е нападната онлайн, след като публикува съобщение в платформата Xiaohongshu, чудейки се дали може да носи кимоно на предстоящо аниме събитие в Южен Китай.
В крайна сметка момичето се отказа от костюма си, струващ около 282 долара, защото чувства, че може да бъде „неуместно“.
Още една културна забрана?
Това не е първият път, когато дадена култура попада под прицела на политиката на Пекин.
Почти десетилетие Китай на практика блокира южнокорейски концерти и излъчването на сериали – неофициална санкция след разполагането на американска противоракетна система в Сеул през 2016 г.
Днес перспективата ситуацията да достигне подобен мащаб тревожи хора като Кошин Джао, чийто бизнес зависи от японски артисти в Китай.
След деветмесечна подготовка за концерт с японската певица Ясуко Агава в Пекин, Джао и екипът му виждат усилията си опропастени часове преди събитието. Местната полиция налага „изключително строги условия“, които правят провеждането му невъзможно, споделя той пред CNN.
„Притеснявам се какво ще стане, ако това продължи,“ добавя той.
Екипът му от Нанкин, който се занимава с японски изпълнители, губи около 10 000 юана (1 411 долара) за анулиране на резервации и промени по полети.
„Ако се случи същото, както със Южна Корея, това ще провали много от бизнес операциите ни.“
Подобна несигурност усеща и германският промоутър Кристиан Петерсен-Клаусен от Шанхай.
Той вече е бил принуден да отмени шест трудно организирани концерта с японски музиканти заради напрежението – по причина, която „никой не изговаря открито, но всички знаят“.
Петерсен-Клаусен подчертава, че ограниченията могат да доведат до сериозни загуби за компанията му.
„Китай и Япония имаха неразбирателство и предполагам, че Пекин искаше да демонстрира значението си за японската икономика, затова постъпи така. Но в действителност това вреди на хора като нас.“
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
,fit(1920:897)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)