Как се става милиардер от евтина долнокачествена риба
Чък Бъндрант бил първокурсник в университета с 80 долара в джоба, когато решил да прекоси с кола половината САЩ и да отиде на риболов в Сиатъл, за да изкара малко пари. Годината е 1961.
Той не е спирал с риболова оттогава.
Днес състоянието на Бъндрант, който е основател и мажоритарен собственик на Trident Seafoods, се оценява най-малко над 1.1 млрд. долара, според индекса на милиардерите на Bloomberg. Неговото богатство се дължи до голяма степен на евтината долнокачествена риба.
В началото на 80-те години на миналия век той убеждава американците да ядат минтай, която по онова време спадала към така наречената малоценна риба (trash fish), във веригите за бързо хранене, и до ден днешен Trident я доставя, заедно със сьомгата и атлантическата треска, на редица вериги магазини, сред които Costco и Safeway.
През целия този период Бъндрант ухажва политици, които приемат закони, подпомагащи бизнеса на Trident, като държат чуждестранните конкурентни компании надалеч. В днешно време Trident пък се възползва от загрижените за здравословното си състояние клиенти, които гравитират към морските храни.
Според индекса на милиардерите на Bloomberg, Бъндрант притежава 51% от непубличната Trident, която генерира 2.4 млрд. долара приходи през миналата година.
Според същия индекс, самата компания се оценява на около 2.1 млрд. долара. Trident разполага с около 16 преработвателни завода и 41 риболовни плавателни съда и остава предизвикателно независима.
“Ние не отговаряме пред инвестиционните банкери, както някои други компании за морски храни,’’ пише компанията на сайта си. “Ние отговаряме единствено пред нашите клиенти, нашите рибари и нашите служители.”
Бъндрант назначава сина си Джо за главен изпълнителен директор през 2013 г. и вече не се занимава с ежедневната дейност на компанията.
Историята на Чък Бъндрант е на една легенда в тази идустрия. “Той не знаел нищо за риболовните лодки или за това как се ловят и препработват сьомга и морски раци,’’ споделя синът му Джо във видео на компанията отпреди две години.
“Единствено бил гледал филм с участието на Джон Уейн на име ‚‘На север, към Аляска.’ Също така бил чувал, че от риболов могат да се изкарат пари, на хиляди километри от дома му.’’
Бъндрант си взел почивка от следването в Тенеси и решил да пътува до Сиатъл, като в крайна сметка стигнал до Бристъл Бей, Аляска, където спял по доковете и работел, каквото му предложат.
След няколко години Бъндрант вече търсел начин да създаде собствена компания в риболовната индустрия. Той се запознава с други двама рибари, който се занимавали с лов на морски раци - Кааре Нес и Майк Джейкъбсън и през 1973 г. тримата построяват 40-метровата риболовна лодка Billikin, която според уебсайта на Trident променя индустрията на морската храна.
По онова време повечето рибари връщали улова си до пристанищните докове, където преработвателните компании изваждали месото от морските раци, преди да го изпратят на пазара. Така рибарите разполагали с по-малко време за улов.
Бъндрант оборудвал Billikin така, че да препработва и замразява сам улова, което пък позволявало на плавателния съд да прекарва повече време в морето.
До началото на 80-те години популярността на морския рак започва да намалява и Бъндрант решил да се насочи към минтай - дънна риба от семейството на треската, която изобилствала в Берингово море.
Минтай била популярна в Азия, но не и в САЩ. Бъндрант смятал, че американците ще харесат вкуса й, след като им бъде предложена.
Неговата първа продажба била на веригата ресторанти Long John Silver’s. Бъндрант сервирал рибата на главния изпълнителен директор, който отбелязал, че атлантическата треска много му харесала, с тази разлика обаче, че това била минтай.
Това впоследствие отваря вратата за сътрудничество с McDonald’s и Burger King, както и с вериги за търговия на дребно, като Costco, които използват по-евтината минтай в сандвичи, риба с пържени картофи и имитации на месо от раци.
Достъпът до пазара на дребно трансформира Trident в голяма рибена компания. Бъндрант изгражда вертикално интегрирана компания, която в момента се занимава с всичко - от отглеждането и преработката на риба до продажбата на продукти с добавена стойност, като сьомга в консерви и рулца от минтай.
Trident се съюзява с други компании, с които се обръща към Конгреса за помощ в ограничаването на конкуренцията от страна на чуждестранни компании.
С подкрепата на тогавашния сенатор от щата Вашингтон Уорън Магнусон и сенатора от Аляска Тед Стивънс, Конгресът приема закон, който променя границите, в които могат да развиват дейност чуждестранни риболовни плавателни съдове от 12 на 200 мили от брега.