Колите без шофьор не са особено популярни днес, но в идните години ще започнете да ги срещате или дори да ги използвате ежедневно.

Дали това означава край на шофьорската книжка и промени в правилата по пътищата?

Не е необичайно да видите тумбест бял дроид да се движи по улиците на Гринуич, Югозападен Лондон, превозвайки храна по домовете за жителите на квартала със скорост от 6 км/ч.

В Париж и Хелзинки роботизирани автобуси превозват пътници по улиците на града, докато в Колорадо камион превозва бира 200 км по магистралата... без шофьор.

По света проекти като тези помагат за развиване на технологията, която в крайна сметка ще доведе до автомобили и други превозни средства без шофьор по пътищата.

Но наред с въпроса дали ще проработят има още един голям въпрос – как пешеходците, велосипедистите и шофьорите от плът и кръв ще се чувстват в безопасност?

Свят без зрителен контакт

Продажбите на самоуправляващи се коли в момента са в хиляди, но според някои данни те могат да достигнат десет милиона в цял свят до 2030 г. Това е само малка част от над един милиард коли, които вече се движат по пътищата, пише ВВС.

Така че ще бъде предизвикателство да се сместят хора и превозни средства без шофьор по пътищата, тротоарите и велоалеите. Имаме много години, дори десетилетия, за да намерим отговор на тези въпроси, а коли без шофьор, които да могат да се движат без никаква човешка намеса, едва ли ще се появят в близко бъдеще.

Инженерите продължават да работят по преодоляването на най-трудните предизвикателства. Помислете какво става на кръстовищата – когато шофьори и пешеходци пристигнат по едно и също време и използват комбинация от зрителен контакт, жестове и интуиция, за да преминат безопасно. Този вид осмисляне е отвъд способностите на машините.

Друго предизвикателство са метеорологичните условия, които нарушават работата на сензорите. Колите без шофьор ще трябва да научат кога да не се подчиняват на правилата за движение. Например, когато всички превозни средства трябва да направят път на линейка.

В момента автономните коли са в тестова фаза и „се учат“ как да се справят с недпредсказуемостта, характерна при шофирането. Те не са овладели това и често хората трябва да поемат контрола при тестове по пътищата, за да се избегнат инциденти.

Регистирани бяха няколко инцидента, включително с жертва, с участието на полуавтономен автомобил Tesla. В повечето случаи ставаше дума за човешка грешка, например преминаване на червено.

Колите без шофьор по света

Във Великобритания има планове за започване на тестове с коли без шофьор по магистралите и пътищата от 2019 г. Страната вече има автобуси на къси разстояния, микробуси за снабдяване на супермаркети и коли.

В Сингапур има таксита без шофьор, коли Uber в Питсбърг и камиони, които кръстосват пътищата на Европа. Сензори на Volvo могат да забележат шведски лосове, но се затрудняват с австралийско кенгуру. Индия реши да не разрешава коли без шофьор, за да защити работните места.

Стотици милиарди километри

Властите опитват да създадат някои правила за тестване на публични места, но дори те може би няма да са достатъчни. Ще са необходими стотици години тестове по пътищата, стотици милиарди километри, за да се докаже несъмнено, че колите без водач ще причиняват по-малко жертви, отколкото шофьорите от плът и кръв, смятат експерти от института Rand Corporation.

Възможно е колите без шофьор да бъдат разрешени при определени обстоятелства, докато продължават да се учат. За момента няма международен стандарт за безопасност за самоуправляващите се коли. Всяка страна е отговорна да създаде собствени правила.

Има и въпроси дали правилата за колите без водач трябва да бъдат национални, което ще улесни компаниите при спазването им, или трябва да са на местно ниво, така че градовете да могат да ги създават според нуждите на жителите им.

Постигането на съгласие е трудно

Какви са някои от възможните последици от навлизането на колите без водач? Хората могат да се откажат от автомобилите си и да използват кола до поискване. По-малкото автомобили на пътя могат да освободят място за повече паркове и къщи.

Използването на коли без водач за всичко може да увеличи задръстванията и замърсяването. Колите до поискване могат да подобрят транспорта за хората с ниски доходи. Градовете могат да загубят доходи от глоби, тъй като роботизираните коли се подчиняват на правилата на пътя. Хората, които сега работят като шофьори, могат да загубят работата си.

Засега запазете шофьорската си книжка

Друг въпрос без ясен отговор е свързан с етичните правила, които колите без шофьор трябва да възприемат. По-просто казано, в случай на неизбежен инцидент, трябва ли автономният автомобил да бъде програмиран да излезе от пътя, рискувайки живота на четиримата души вътре, или да се блъсне в родител и дете, пресичащи пътя?

Шофьорите от плът и кръв вземат мигновени, инстинктивни решения, така че не можем да използваме човешкото поведение, за да открием правилния отговор. Преходът от коли, които се движат в предвидими, стабилни условия с хора за подкрепа към времето, когато те ще вземат всички решения, ще бъде постепенен.

Докато колите не бъдат напълно автоматизирани и не се нуждаят от човешка намеса, производителите няма да се откажат от кормилото и спирачките. Хората ще продължат да се нуждаят от шофьорска книжка и да са готови да поемат контрола за кратко време. Така че предизвикателствата, като разсейване или шофиране в пияно състояние, ще останат.

Вероятно винаги ще се нуждаем от колан – автономните коли имат потенциала драстично да намалят катастрофите, но нито една технология не е съвършена.

Опасността от колите без шофьор е, че ще повторим грешките, които допуснахме в последния век, като бързото построяване на нови пътища, които разрушиха квартали и създаването на търговски центрове в града, които са удобни само за шофьорите.

Но ако се поучим от грешките си, можем да намалим задръстванията, замърсяването и неравенството. Дори в автономните автомобили хората все пак ще продължат да са на шофьорската седалка.