Ускорените ракетни тестове на Северна Корея може да създадат риск за пътническите самолети в района, тъй като Пхенян невинаги предупреждава за плановете си, както изискват международните споразумения, съобщава CNN.

В петък КНДР тетства интерконтинентална балистична ракета и заяви, че тя може да стигне до континенталната част на САЩ. Ракетата падна на 150 км северозападно от остров Окушири в 11.27 ч. в петък, съобщи японската армия.

По данни на FlightRadar24 и японските сили за самоотбрана, полет 293 на Air France минал източно от мястото на разбиване на ракетата пет-десет минути, преди тя да падне във водата. По време на разбиването самолетът на Air France се е намирал на около 100-110 км северно от мястото на разбиване на ракетата.

Говорител на френската авиокомпания съобщи, че по това време на борда е имало 332 души - 316 пътници и 16 души екипаж.

Северна Корея разширява обхвата на ракетните си тестове от източното си крайбрежие към японски води. Севернокорейската ракета достигнала пикова височина от 3700 километра, преди да падне в морето близо до Окушири. Пътническите самолети летят на около 9000-12 000 метра височина.

Зоните за ракетни тестове на Северна Корея не навлизат по никакъв начин в пътищата за летене на авиокомпанията и полет 293 завърши пътуването си без никакъв инцидент“, заяви говорител на Air France и допълни, че авиокомпанията постоянно анализира потенциално опасните зони на прелитане и адаптира летежните си планове в съответствие с рисковете.

Не за първи път севернокорейски ракети са смятани за потенциална заплаха за авиацията. След тест на 4 юли, говорител на Пентагона предупреди, че ракетата е преминала през оживено въздушно пространство, използвано от пътнически самолети.

Шансът ракета да удари самолет е „едно на милиарди“, казва анализаторът на безопасността на авиацията Дейвид Суси. Хонконгски експерт обаче предупреждава, че ако севернокорейска ракета се приближи до пътнически самолет, това няма да бъде засечено така, както се засича друг самолет.

„Дори няма да знаете, че идва. Проблемът е, че Северна Корея изстрелва ракетите извън своето въздушно пространство. Това е голяма заплаха“, казва експертът, пожелал да остане анонимен.

Решение за приспособяване на летателните планове, за да се компенсират потенциални рискове от севернокорейската дейност, вероятно ще бъде скъпо и трудно, казва Суси. „По-голямата картина е фактът, че никой няма властта да установи зона, забранена за полети. Всяка авиокомпания трябва сама да вземе това решение“, допълва той.

Подобно решение ще изисква от авиокомпаниите значително отклонение от обичайните им летателни пътища, а това ще доведе до големи разходи за гориво при полетите на дълги разстояния, като тези от Азия към Западна Европа.

Според хонконгския експерт, това вероятно ще принуди някои самолети да извършват „технически спирания и да презареждат някъде с гориво“, за да изпълнят маршрута си.