Стрийминг услугата Netflix се разраства главоломно, както в САЩ, така и по целия свят.

Последните данни, отразяващи успеха ѝ, обаче крият един сериозен проблем – разходите за оригинално съдържание нарастват правопропорционално с приходите и броя на абонатите.

Netflix прибра 20 награди Emmy през тази година, което се дължи на сериозните инвестиции във филмите, които вървят на платформата на компанията. Качественото съдържание носи награди, привлича абонати, а от там вдига и приходите.

Проблемът идва от факта, че всяка година Netflix увеличава разходите си за създаване на съдържание. В последните данни, изнесени от компанията, се посочва, че през следващата година за нови филми и предавания ще бъдат похарчени между 7 и 8 млрд. долара, предава TechCrunch.

Това е по-висока прогноза от първоначалните информации. През август тази година Тед Сарандос от Netflix заяви, че компанията ще инвестира 7 млрд. долара в оригинално съдържание през 2018 г. Така само месец и малко по-късно става ясно, че 7 млрд. долара всъщност са долната граница на това, което е предвидено за следващата година.

Така харчовете на Netflix се увеличават със скорост, равняваща се на приходите й, което навярно е и цената на успеха. Е, и на маркетинга, разбира се. През първото тримесечие на тази година от компанията посочиха, че ще вложат 1 млрд. долара през 2017 г. за маркетинг.

В края на миналата година пък Netflix разкри, че оригиналното съдържание за 2016 г. е струвало 6 млрд. долара. За сравнение, през предходната 2015 г. по това перо са отишли 5 млрд. долара. Така всяка година разходите за филми и предавания скачат, ако имаме предвид прогнозата, че през следващата година ще бъдат похарчени до 8 млрд. долара за оригинално съдържание.

Битката за вниманието на зрителите става все по-жестока, като в нея навлизат и играчи, като Facebook и Apple. Последните посочиха, че през 2018 г. ще инвестират 1 млрд. долара в създаването на собствени филми и предавания. С други думи, конкуренцията на този пазар ще се засили, с което и разходите за създаване на оригинално съдържание.

В доклада за приходите на Netflix се посочва, че компанията има анганжименти за създаване на съдържание през следващите няколко години на обща стойност 17 млрд. долара. Така стрийминг платформата директно отхвърля възможностите да излъчва съдържание, което не е нейна собственост и демонстрира дългосрочна политика по създаването на собствени продукции.

Мащабното разрастване из различните световни пазари ще провокира нуждата и от специфични предавания, предназначени за конкретни пазари. Предстои тепърва да видим какво ще направи компанията по този въпрос, макар едно да е ясно – най-малкото ще инвестира милиарди в това.

А доколко ще се раздуват разходите за създаване на филми и предавания и няма ли това да притисне Netflix?

Няма еднозначен отговор, но поне докато приходите надвишават разходите, ситуацията ще се движи в настоящата посока, колкото и тя да започва да прилича на стрийминг балон.