Дженифър Смит не харесва термина инцидент. Той предполага прекалено голяма доза случайност и прекалено малко виновност.

Според нея „пътна катастрофа“ убива майка й през 2008 г., когато колата й е блъсната странично от друга кола. Другият шофьор е 20-годишен студент, който минава на червен светофар, докато говори по телефона си. Нещо, което той веднага признава и посочва като причина за катастрофата с фатален край.

“Той се разкайваше и твърдеше, че точно това е причината”, казва Смит.

Въпреки това във федералните архиви за смъртта на майка й като причина не е посочено отвличане на внимание, вследствие на говорене по телефона по време на шофиране.

Три месеца по-късно Смит напуска работа и основава Stopdistractions.org - лобистка група с нестопанска цел, чрез която се опитва да превърне смъртта на майка си в аномалия, пише Bloomberg.

Днес се оказва, че тя претърпява огромен неуспех. Девет години по-късно проблемът с причиняването на смърт на пътя заради отвличане на вниманието е много по-голям от преди.

През последните две години, след като преди това намаляват в продължение на десетилетия, смъртните случаи по пътищата в САЩ скачат с 14.4%. Само през 2016 г. над 100 души са умирали всеки ден в или близо до пътни превозни средства. Това е първата година, в която тази граница е премината.

В същото време регулаторните органи все още нямат много добра представа защо смъртните случаи при катастрофи на пътя се увеличават. Хората не карат повече, а като цяло нарушенията, свързани с превишената скорост и шофирането след употреба на алкохол, бележат съвсем лек ръст.

Експерти твърдят, че тези повишения не обясняват скока в смъртните случаи на пътя.

Има обаче три важни фактора в тази посока и те не се намират на магистралата. Единият е значително нарасналата употреба на смартфони от страна на шофьорите в САЩ. От 2014 до 2016 г. делът на американците, които притежават iPhone, телефон с Android или някакво друго устройство, се е увеличил от 75 на 81%.

Вторият е променящият се начин, по който американците използват телефоните си, докато шофират. В днешно време много по-малко хора говорят по телефона. Sms-и, Twitter, Facebook и Instagram са много по-предпочитани за комуникация — всичките те обаче изискват много повече внимание, отколкото просто човек да държи телефона до ухото си и да отговаря на гласа отсреща.

До 2015 г. близо 70% от американците са използвали телефоните си, за да споделят снимки и да следят новините през социалните медии. Само две години по-късно този процент скача на 80%.

И последно, ръстът в смъртните случаи е основно сред велосипедисти, мотоциклетисти и пешеходци, които е по-лесно да не бъдат видени от шофьорското място, особено ако шофьорът се взира в телефона си, вместо да се концентрира върху пътя.

Миналата година в САЩ 5 987 пешеходци са убити от коли, или с близо 1 100 повече, от колкото през 2014 г. Ръстът за последните две години е 22%.

Стартъп компанията Zendrive Inc. анализира данните от смартфоните, за да помага на застрахователите при оценяване на рисковете. Проучване на компанията сред 3 милиона души показва, че шофьорите са използвали телефоните си по време на 88% от своите пътувания.

Истинската цифра е може би по-голяма, защото тук не се включват случаите, когато шофьорите са използвали хендсфрий, което също е опасно.

“Определено е плашещо,” казва Джонатан Матус, съосновател и главен изпълнителен директор на Zendrive. “Почти всички използват телефоните си, докато шофират.”