Страшно ли е да се возите в кола, която се движи сама?
Страшно ли е да се возите в кола, която се движи сама?
За повечето хора отговорът е положителен, което няма как да остане незабелязано от големите технологични компании.
Waymo - компанията на Google, която работи по автономния автомобил на технологичния гигант, представи своя потребителски интерфейс за самоуправляващи се коли. Технологията е проектирана така, че да успокоява пътниците, че всичко е наред, когато предават контрола над превозното средство на автопилота.
С развитието на технологиите, автономните коли стават все по-реални и близки до масовия потребител.
Компаниите, които се занимават с разработка на автономни системи, се сблъскват с интересен проблем - как да преодолеят страха и несигурността, които хората чувстват, когато се возят на самоуправляващи се коли, пише Financial Times.
Различни проучвания показват, че има голям спектър от настроения, като някои хора са „скептични и много уплашени“ от технологията, казва Дмитри Долгов, вицепрезидент в Waymo.
По думите му, за да убедиш човек, че всичко е наред с автономната кола, понякога е достатъчно само да превключиш на автопилот и той сам се убеждава, че няма проблеми.
Въпреки това, въпросът как да накарат хората да се чувстват в безопасност, продължава да виси над главите на производителите на автономни коли.
„Чувството за контрол е критичен момент тук“, казва Жулиет Ротенберг, ръководител Потребителско изживяване в Waymo.
Конкурентите на Google също работят в тази посока. Компанията за споделено пътуване Uber, която провежда тестовете на своите коли с наличието на тестови пилот, е поставила екран на гърба на предните седалки, така че пътниците, седящи отзад, да виждат това, което автомобилът „вижда“ чрез сензорите си, докато се движи автономно.
Waymo, дъщерната компания на Alphabet, която от своя страна притежава Google, е стигнала по-далеч, давайки на пътниците базови опции за контрол на колата.
В най-новото си тестово возило Waymo позволява на потребителите да натискат бутони, с които стартират пътуването, могат да накарат колата да отбие от пътя и заключват и отключват вратите й.
Бутон с надпис „помощ“ отваря телефонна връзка с контролния център на Wyamo, където оператори от плът и кръв ще осигуряват информация за пътниците.
Освен това екран показва на пътниците цялата информация, която извличат сензорите на автомобила – пешеходци, други участници в движението и прочее.
Освен данните за скоростта и местоположението, екранът осигурява и кратки коментари под формата на съобщения, като „огледай се за място за отбиване от пътя“ и др.
Автономните коли ще се появяват по пътищата след 3-4 години, като Waymo си поставят за цел това да се случи още през 2020 г.