10 жени със стартъп компании за 1 млрд. долара
По-малко от една десета от компаниите еднорози – стартъпи, оценявани на повече от един милиард евро, са създадени от жени. Но много от тези компании са сред най-иновативните в света.
CNN представя 10 жени, които са създали стартъп компании за един милиард долара, и разказва как са успели да стигнат до върха.
1. Houzz, основана от Ади Татарко и съпруга й Алон Коен
Оценка на компанията: 2.3 млрд. долара
Ади Татарко и Алон Коен ришили да създадат собствена компания, след като не успели да накарат архитектите и дизайнерите да разберат идеите им по време на ремонт на жилището им.
За да изрази идеите си, израелската двойка, която живее в САЩ, създала онлайн книга, която документирала проекта им и показвала работата на професионалните дизайнери. Не след дълго дизайнери и архитекти започнали да качват свое портфолио.
Днес Houzz разполага с милиони снимки, които вдъхновяват интериорни дизайнери и помагат за свързването им с експертите в строителството. Сайтът дава възможност да потребителите и да закупят мебели.
Houzz има над 40 милиона потребители, а Татарко е генерален директор на компанията.
2. Тиенюе Ю, Quanergy Systems
Оценка на компанията: 1.6 млрд. долара
Тиенюе Ю е съоснователка на Quanergy Systems, която произвежда 3D сензорна технология, използвана в самоуправляващите се автомобили. Ю има диплома по физикохимия от Китайския университет по наука и технологии и докторска степен по наноматериали и нанотехнология от университета Корнел.
Тя държи над 15 патента в областта на сензорите и нанотехнологиите. Quanergy беше обявена за една от най-умните компании през 2017 г. в Technology Review на MIT.
3. Джесика Алба, The Honest Company
Оценка на компанията: 1.6 млрд. долара
Джесика Алба е най-известна като актриса, но тя също така е основател на The Honest Company. Идеята за стартъп компанията, която продава нетоксични продукти, дошла, когато бременната Алба прочела книгата „Здраво дете, здрав свят“ и научила за токсичните химически вещества в домакинските и бебешките продукти.
Тя не могла да намери алтернативи, така че започнала собствен бизнес. Имало и препятствия: през 2015 г., след като The Honest Company променила слънцезащитния си крем, клиенти се оплакали в социалните мрежи, че той не действа. Компанията заяви, че кремът е ефективен.
Тя се съгласи да плати 1.6 млн. долара по-рано тази година по дело за подвеждане на клиентите относно съдържанието на перилните препарати и сапуна за съдове. Компанията отрича да е допуснала нередности.
4. Патриша Хаус, C3 IoT
Оценка на компанията: 1.4 млрд. долара
Патриша Хаус е съосновател и изпълнителен вицепрезидент на C3 IoT, която доставя технологията „интернет на нещата“ в енергийния сектор. Хаус създава компанията през 2009 г., след като преди това е съосновател на друга софтуерна компания.
Тя също така е писател и е съавтор на книгата „Киберправила“, ръководство как да направите интернет бизнеса си успешен.
C3 IoT набра финансиране на стойност 70 млн. долара през 2016 г. Тази година тя спечели договор от Държавния департамент на САЩ за 25 млн. долара за наблюдение на използването на енергия.
5. Ейми Пресман, Medallia
Оценка на компанията: 1.2 млрд. долара
Medallia, която е съоснована от Ейми Пресман през 2001 г., продава софтуер, който помага на компаниите да получават обратна връзка от клиентите. Пресман е израснала в Масачузетс и казва, че винаги е обичала да продава.
Тя учила история в Харвард, а по-късно станала доброволец в Корпуса на мира в Хондурас. Напуснала корпуса, тъй като иската да стане предприемач, след като видяла положителните промени, които може да създаде бизнесът.
Пресман има магистърска степен по бизнес администрация от Станфорд и е работила за Goldman Sachs. Тя има интереси и извън управлението на бизнеса – преди време Пресман е направила трансконтинентална велообиколка, по време на която изминала 3800 км.
6. Сара Лиъри, Nextdoor
Оценка на компанията: 1.1 млрд. долара
Сара Лиъри е израснала в малък град в Масачузетс, където всички се познавали. Когато пораснала, започнала да се тревожи, че хората губят усещането за местна общност. Този страх й помогнал да създаде Nextdoor.
Стартъп компанията е частна социална мрежа, която позволява на съседи да се свързват помежду си. Тя се използва за различни неща – намиране на бавачки, организиране на срещи в квартала и т. н.
Лиъри става съосновател на компанията заедно с Нирав Толиа, Дейви Уисен и Пракаш Джанакираман през 2010 г. Тя се разраства от един квартал в Калифорния до 160 000 квартали в САЩ, Великобритания и Холандия.
7. Мелиса Янг, Tujia
Оценка на компанията: 1 млрд. долара
Мелиса Янг е съосновател на Tujia, сайт, който често се определа като китайския Airbnb. Тя е завършила университета Цинхуа и има диплома по автоматизация, след което учи компютърни науки в САЩ.
Докато живеела в Сиатъл през 2006 г., Янг създала Escapia, стартъп, който доставял софтуер за резервиране на ваканции. Той привлякъл погледа на конкурента на Airbnb, HomeAway, която го купила за около 10 млн. долара през 2010 г.
Янг работила за Microsoft в Пекин, преди да създаде Tujia. Сега компанията има над 430 000 предложения за наем на жилище в Китай и търси начини за разрастване в чужбина. Неотдавна Янг престана да се занимава с ежедневните дейности на Tujia и търси обещаващи стартъп компании в Китай заедно с инвестиционната компания IDG Capital.
8. Ан Войчицки, 23andMe
Оценка на компанията: 1 млрд. долара
23andMe, която носи името на 23-те двойки хромозоми в човешките клетки, е основана от две жени – Ан Вoйчицки и Линда Авей. Компанията е най-известна с вземането на проби от слюнката на клиенти, за да им предостави информация за генетичната им история, здраве и физически черти въз основа на ДНК-то им. Тя също така използва данни за потребителите за изследване на заболявания и разработване на терапии с медикаменти.
23andMe получи финансиране от 250 млн. долара през септември от компанията Sequoia Capital. Войчицки е генерален директор на компанията.
9. Кендра Скот
Оценка на компанията: 1 млрд. долара
Кендра Скот е генерален директор и създател на компания за бижута на стойност 1 млрд. долара. Скот правела бижута за приятелите си от години, преди да създаде първата си колекция през 2002 г. Тя създала марката Кендра Скот от спалнята си само с 500 долара.
Кендра живее в Остин, щата Тексас, където компанията й открива първия си магазин през 2010 г. Сега тя има магазини в много градове в САЩ. Стартъп компанията има над 2000 служители, а списание Forbes неотдавна остави Скот на 36-о място в класацията си на най-богатите американки, които сами са натрупали състоянието си.
10. Лю Нан, Mia
Оценка на компанията: 1 млрд. долара
Лю Нан е съосновател и генерален директор на Mia, китайски сайт за електронна търговия и приложение, специализирано в продукти за деца и техните родители. Когато Лю станала майка, установила, че не знае на кои продукти да се довери.
Тя започнала да изследва продуктите онлайн и да споделя заключенията си, с което се превърнала в лидер на общественото мнение сред китайските майки.
Лю създала Mia през 2014 г. като платформа за пазаруване на качествени бебешки стоки. Тя я разширила и сега компанията й продава всякакви видове домакински продукти.