Защо клиенти на Zara откриват бележки за помощ в дрехите си?
Клиентите на модния гигант Zara откриват необичайни бележки в дрехите си, съобщава британският вестник Independent.
Те идват от работници, като твърдят, че не са получили възнаграждения за работата си.
Zara, която е част от модната империя Inditex на четвъртия най-богат човек в света - Амансио Ортега, се оценява на 11.3 млрд. долара и разполага с над 2 200 магазина в световен мащаб.
Сочен за една от най-успешните модни марки в света, модният гигант обаче се оказва въвлечен в противоречиви спорове.
Според клиентите на веригата в Истанбул, в джобовете на облекла на Zara са намерени призиви за помощ - под формата на ръкописни бележки от турски работници, които изискват от купувачите да подкрепят кампанията им за по-добри трудови стандарти и да наложат на компанията заплатите им да бъдат изплатени, предаде Асошиейтед прес.
В бележките се посочва, че въпросните работници са наети от друга компания производител - Bravo Tekstil, която е затворена, а на работниците не са изплатени няколко месечни заплати.
Bravo Tekstil произвежда облекла и за марките Mango и Next, посочва Independent.
"Направих този артикул, който купихте, но не ми платиха това", се казва в бележките.
Това не е първият случай, в който Zara се забърква в скандал. Испанската верига беше обвинена в производствени практики, нанасящи екологични щети, експлоатация на млади дизайнери и осигуряване на лоши условия на труд.
Веригата дори беше обвинена в използване на робски и детски труд, както и в експлоатация на непълнолетни сирийски бежанци.
Компанията майка на Zara - Inditex, публикува съобщение за пресата, в което заяви, че се ангажира да работи с Международната организация на труда (МОТ) за "подобряване на условията на труд на всички нива във веригата".
Според съобщението, Inditex си сътрудничи с МОТ по проекта SCORE, който е "насочен към подобряване на системите за управление и условията на труд в заводите в Китай и Турция".
В отговор на последните новини, говорител на Inditex заявява пред Independent, че Inditex е изпълнила всичките си договорни задължения към Bravo Textil и понастоящем работи заедно с Mango и Next за създаване на фонд за засегнатите работници от изчезването на собственика на фабриката Bravo.
"Този фонд ще покрие неплатените възнаграждения, неизползваните отпуски и обезщетенията на работниците, които са наети в момента на внезапното прекратяване на работата на завода през юли 2016 г. Ние се ангажираме да намерим бързо решение за всички засегнати," се казва още в съобщението.