Как Boeing 747 промени пътуването по въздух?
Слънцето залязва за най-разпознаваемия пътнически самолет в света.
Последният Boeing 747 беше доставен през юли – голям пътнически самолет за Korean Air Lines, а днес United Airlines изтегля своята флотилия от Boeing 747 с последен полет в ретро стил от Сан Франциско за Хонолулу, съобщава CNN.
747 беше фаворит на пътниците от пускането му през 1970 г. от вече несъществуващата авиокомпания Pan American World Airways. Наричат го летящия Бял дом и самолетът е участвал в много холивудски филми, посветени на авиацията.
Все още има близо 500 летящи самолета Boeing 747, въпреки че много авиокомпании ги заместват с по-големи, по-развити и по-ефективни машини с два двигателя.
Най-новата версия на „Кралицата на небесата“ е 747-8 Intercontinental с нови крила, двигатели и технологии, които са немислими за проектантите и пилотите на оригиналния 747, дебютирал преди близо 50 години.
Макар че ще продължим да виждаме уникалния му силует в идните години все по-рядко и по-рядко, няма съмнение, че влиянието на „Кралицата“ върху авиацията е толкова голямо, колкото размерите й.
Първият широк корпус
747 се появи в ерата на пътническите самолети с двойни пътеки между редовете и широк корпус. Основателят на Pan Am Джуан Трипъл поискал от проектантите да създадат самолет на два етажа - форма, която инженерът на Boeing Джо Сътър, известен като „бащата на 747“, нарича „пуйка“.
Но на среща в заседателната зала на Pan Am ръководството на Boeing поема инициативата да промени решението на Трипъл. Размерите на корпуса били същите като предложената ширина и височина на 747 и Pan Am били впечатлени.
Интериорът на 747 бил разработен в сътрудничество с базираната в Сиатъл компания Teague - дългогодишен партньор на Boieng в устройството на кабината. Това бил първият самолет с почти вертикални странични стени и висок таван, който давал на пътниците усещане за пространство.
Вместо дълг, тънък корпус, кабината била разделена на „стаи“ с кухни и тоалетни, инсталирани като разделители. Това е форма, която определяше пътуването на дълги разстояния близо половин век.
Големи летища
Размерите на 747 били огромни, в сравнение със 707 и Douglas DC-8, които били в основата на международната флотилия на авиокомпаниите през 60-те години на миналия век.
На фона на пристигането и заминаването на стотици пътници от големи пътнически самолети, летищата трябвало бързо да се приспособят с по-големи чакални, гишета за чекиране и терминали.
Всяка международна авиокомпания искала да има престижа да лети със 747, поради което съществуващите митнически и имиграционни зони скоро били залети от множество пристигащи пътници по едно и също време.
Поддържащото оборудване на земята също трябвало да се разрасне. Буксирите на самолетите станали много по-големи, за да се справят с теглото на 747 от 340 тона.
Камионите за кетъринг били променени, за да достигнат вратите на кабината далеч над рампата, а танковете за презареждане с гориво трябвало да се разтегнат, за да достигнат долната част на масивните крила.
Отличен товарен самолет
747 бил проектиран в момент, когато авиационната индустрия очаквала свръхзвуковия транспорт да се окаже транспортът на бъдещето. Първият в света свръхзвуков самолет Туполев Ту-144 прави първия си полет през 1968 г., а англо-френският Concorde излита два месеца по-късно.
През 60-те години на миналия век експерти погнозират, че 747 ще има кратък живот като пътнически самолет и в крайна сметка ще отстъпи пред самолети, движещи се няколко пъти по-бързо от скоростта на звука. Така че проектантите на 747 опитали да гарантират бъдещето на самолета, като го пригодили да превозва товари.
Но проектът Boeing 2707 бил спрян през 1971 г., когато Туполев Ту-144 спира да лети за постоянно след едва 55 планирани полета, а Concorde извършва последния си полет преди близо 15 години.
Boeing е скептична за бъдещето на 747 като пътнически самолет, но иска да създаде товарната версия на 747-8 в идните години.
Самолетът, който промени правилата на играта
747 влиза в експлоатация в началото на 70-те години на миналия век в момент на големи промени в обществото. Той стимулира разрастването на пътуванията по въздух, туризма и връзките между хората по света.
В първата си година 747 намалява разходите за пътуване на пътник наполовина. Изведнъж летенето се оказва по-достъпно.
Но може би наградата за най-голямата промяна в пътуването по въздух трябва да отиде при по-голямата сестра на 747 – 707, която свързва континенти за няколко часа и показва на света могъществото на пътуването със самолет.
Брайън Уайгъл, втори пилот по време на първия полет на 747 и бивш вицепрезидент на отдел „Летежна дейност“ на Boeing, със сигурност смята така.
"По-кратко време за летене, по-голяма височина, по-добра пресуризация – много неща бяха донесени от 707 и те бяха революционни. 747 разви нещата в същата посока. Това е забележителен самолет и аз го обичах“, споделя Уайгъл.