Италия въвежда данък Facebook
Италия планира нов данък, предназначен за големите американски интернет компании като Google и Facebook.
Горната камара на италианския парламент ще обсъжда през тази седмица въвеждането на така наречения „изравнителен данък“, който да влезе в сила от юли месец на следващата година, съобщава Financial Times.
Мярката предвижда покупката на „нематериални дигитални продукти“ като реклама в Google и Facebook да бъде облагана с налог в размер на 6% от стойността на поръчката. Данъкът ще трябва да се превежда директно към италианската хазна в момента на плащане.
Мярката се подкрепя от управляващата Демократическа партия.
„Италия иска да окаже политически натиск, за това не ни е страх“, казва Масимо Мучети, председател на комисията по промишленост към Сената и депутат от управляващата партия, цитиран от икономическото издание.
„Това е атака срещу избягването на данъци“, добавя депутатът.
Данъкът няма да обхваща поръчки на стойност под 30 евро и такива, направени от физически лица.
Новините от италианския парламент идват два месеца след като Франция предложи въвеждането на местен налог върху дигиталните продажби, засилвайки напрежението върху Европейския съюз за стартиране на политики в тази посока.
Париж, Рим, Берлин и Мадрид обмислят подобни мерки, често упреквайки ЕС, че нещата се случват твърде бавно на общностно ниво. Така Италия може да се окаже първата страна в тази група, която реално ще официализира данъчна политика по темата. България също изразява подкрепата си за въвеждането на данък за интернет продажбите в рамките на ЕС, стана ясно по-рано през тази година от писмо до ЕК, подписано от деветима финансови министри, сред които и българският Владислав Горанов, по информация на Politico.
„Интернет данъкът е почти неизбежен и политически доста атрактивен“, казва Паоло Селини, професор по дигитална икономика в университета LUISS в Рим. По думите му, американските технологични компании са „перфектна мишена“, тъй като те са „почти неуязвими“. „Те не плащат данъци. Не създават заетост. Взимат зад граница, тъй като са чужденци“, казва професорът.
Новата данъчна политика е част от закона за годишния бюджет на Италия, поради което ще се изисква и съгласието на долната камара на местния парламент. Очаква се бюджетът да бъде одобрен до края на декември тази година.
Хора запознати със ситуацията споделят пред FT, че около предложението за новия данък няма почти никаква опозиция.
Италия се изправя пред избори, които ще се проведат в първата половина на 2018 година.
Италианският парламент, оглавяван от премиера Паоло Джентилони, принципно подкрепя въвеждането на налог върху дигиталните продажби, но досега липсваха някакви формални стъпки.
Представители на финансовото министерство споделят, че са обнадеждени от това, че страната им прави „първата стъпка към данъчно облагане на дигитални активности“, но посочват, че мерките трябва да отговарят на политиката на ЕС.
Един от проблемите пред новия данък са намеренията той да важи само за компаниите намиращи се извън Италия. Финансовото министерство иска налогът да важи и за компании базирани в страната, а не само за чуждестранните фирми.
Предложенията предвиждат и повече права за италианските данъчните в проследяването на приходите от дигитални продажби излизащи извън територията на страната, като задължават банките да съобщават за трансакции на големи парични обеми. Последното може и да не се окаже лесна задача за италианските депутати.
Financial Times е потърсил за мнение компании като Amazon и Google, но те са отказали коментар по темата.
Големите интернет компании, като Alphabet, Apple, Facebook, Amazon и Google преди са заявявали, че плащат всички дължими данъци.
Критиците на планирания данък с право заявяват, че тежестта ще бъде прехвърлена на потребителите, които в крайна сметка ще платят цената на новия налог.
Италианският пазар на реклама в интернет генерира 2.5 млрд. евро годишни приходи, като Google печели 1.8 млрд. евро от тази сума, а 200 млн. евро отиват към Facebook – тенденция, която оставя местните интернет медии с едва 500 млн. евро приходи от интернет реклама, добавя професор Селини.
Европейската комисия вече наложи солени глоби за възползване от неразрешени данъчни облекчения в рамките на ЕС на Apple и Amazon. В страни , като Австралия и Нова Зеландия също открито се коментират схемите, чрез които големите интернет компании избягват плащането на данъци. В края на миналата седмица стана ясно, че и Израел също планира да си търси неплатените данъци от големите американски корпорации.