Руската технологична компания Yandex представи новия си дигитален асистент, носещ името Алиса.

Изкуственият интелект Алиса ще работи подобно на Alexa, създадена от Amazon, като ще предоставя изживяване „близко до човешкото ниво на говор“, посочват от Yandex.

„Искаме Алиса да взаимодейства с потребителите като човек, така че да не се налага хората да адаптират въпросите си“, казва Денис Филипов, ръководител Гласови технологии към руската компания, предава CNBC.

„В разработката на Алиса използваме нашите гласови технологии, които осигуряват най-акуратното разпознаване на руски език в света“, посочва Филипов.

От Yandex дават пример, чрез публикация в блога си, как дигиталният асистент може да върши работа и при по-лежерно задавани въпроси.

„Например, когато потребителят пита Алиса „Какво е времето в Москва?“, след което зададе нов въпрос на жаргон „А какво става с Петер?“, Алиса ще разбере контекста и ще осигури прогнозата за времето в Санкт Петербург“,посочват от компанията.

Гласовото разпознаване на Алиса разчита на SpeechKit - софтуер, притежаван от Yandex.

Алиса ще си набавя необходимата информация от богaтия каталог от услуги, предоставяни от Yandex. Сред тях са такива, свързани с таксита, пазаруване, разплащания, музика, новини, прогноза за времето, карти и образование.

Yandex е създадена през 1997 г., като често бива наричана „руския Google”, тъй като компанията оперира едноименната търсачка, която е пълен хегемон на интернет пазара в Русия. Понастоящем обаче компанията полага усилия да бъде идентифицирана като бизнес, занимаващ се с изкуствен интелект.

Според публикация на The Economist от този септември, Yandex има дял от 61% от пазара на онлайн реклама в Русия. Компанията има договори за руския пазар и с фирми, като Uber и най-голямата руска банка Sberbank.

Президентът на Русия Владимир Путин критикуваше компанията в миналото, но все пак бе гост на празненствата по случай 20-ата година от създаването й.