Българският купувач трайно и устойчиво се завръща на пазара на ваканционни имоти, а очакванията са тенденцията да се задържи и в следващите години. Това каза Теофил Петров, изпълнителен директор на Green Life Development, на пресконференция днес.

Според данни на компанията - след руските купувачи (36% от общия брой сделки), втората най-голяма група са родните клиенти (35%), следвани от представители на Израел (10%).

Останалите 19% са формирани от жители на Словакия, Словения, както и на рускоговорящи страни. Английските клиенти са единици, а интересът, който се наблюдаваше преди кризата от 2009 г., не се завърна, коментират експертите.

„Туристическият интерес на гражданите от Израел се обуславя от ниските цени и добрите условия за туризъм у нас. След няколко посещения на българското Черноморие, част от тях сключват сделка и от туристи се превръщат в купувачи“, каза търговският директор Екатерина Желяпова.

„Израел и България имат традиционно добри отношения, градени през годините и това дава положително отражение върху туризма и пазара на ваканционни имоти“.

Клиентите от България са две основни групи – едните, които избират Созопол, са семейства с деца, търсещи класически ваканционни имоти заради комфорта и удобството. Другите са българи, живеещи в чужбина, които днес търсят сигурно вложение на спестените средства в едно с добавената стойност на възможността да се установят трайно след време.

Те предпочитат крайморски градове, като Поморие, където могат да използват имота си целогодишно.

„Покупката на жилище по морето все повече се свързва със стандарт и социален статус. У нас традиционно покупката на имот се възприема като просперитет, а вече ставаме свидетели на изграждане на българска култура за инвестиции“, добави Петров.

От компанията регистрират и леко покачване на средните бюджети за покупка – сумите, които предвиждат сънародниците ни, са между 55 000 и 60 000 евро за жилище с една спалня за района на Созопол и около 35 000 евро за Поморие.

По-голямата част от собственици купуват единствено за лично ползване. По-малко от 50% от клиентите решават да отдават имота си под наем, съчетавайки лятната почивка в собствено жилище и възможността за доходност от направените вложения.

„Купувачите, които искат да инвестират в имот, търсят жилища с добавена стойност, които имат висока ликвидност и обикновено избират затворени комплекси“, пояснява Желяпова.

По думите й доходността, която може да се очаква от отдаване на подобен имот под наем от професионална компания, е до 7% на годишна база.

От компанията наблюдават и възвръщане на доверието от страна на купувачите, за което говори големият процент сделки „на зелено“ - над 80% от имотите в два от новите комплекси на Greenlife са продадени предварително.

„Това е ясен знак, че търсенето се задържа стабилно, а хората не се притесняват да сключват сделки преди Акт 16, като се доверяват на доказани инвеститори с голям опит“, каза Теофил Петров.

Конкуренция

След събитията в Турция, на ваканционния пазар основните конкуренти на България стават Кипър и Испания, където средата е сходна, както и характеристиките на предлаганите имоти. Там обаче цените са значително по-високи и привличат по-малък дял от купувачите.

Нова точка на картата се оказва Германия, която успява да се позиционира на пазара на имоти за руските клиенти с предложенията за инвестиция в градски жилища.

Тези оферти са алтернатива за онази част от клиентите, които искат да вложат на сигурно парите си и да имат възможност за емиграция, ако на един по-късен етап изберат този път.

„България е първи избор за голяма част от купувачите от Русия, защото предлага комбинация между висок клас имоти, много добра и гостоприемна среда, културно и историческо сходство и висок стандарт на живот при добри доходи.

Не трябва да подценяваме местоположението, защото при непостоянното обитаване времето и средствата за пътуване също са част от калкулацията, както и разходите за поддръжка на жилищата, които у нас са на рекордно ниски нива за Европа“, казва Теофил Петров.