Японски стартъп набра 90 млн. долара, за да рекламира на Луната
Японските компании планират да стартират лунната икономика, подкрепяйки мисията на местен стартъп за кацане на Луната до 2020 г.
Базираната в Токио Ispace Inc. обяви, че е набрала 10.2 млрд. йени (90 млн. долара) от едни от от най-големите компании в страната, сред които авиопревозвачът Japan Airlines Co. и телевизионната компания Tokyo Broadcasting System Holdings Inc (TBS).
Набраните средства ще бъдат използвани за изпращането на космически кораб в лунната орбита до 2019 г. и за осъществяването на кацанe на Луната година по-късно.
Непубличните компании играят по-голяма роля в развитието на Космоса - от компанията на Илон Мъск Space Exploration Technologies Corp. до Planetary Resources Inc., която се цели в добива на редки метали от астероиди.
От Ispace твърдят, че ще са необходими десетилетия, преди процъфтяващата лунна икономика да стане факт, но компанията поставя печалбите и корпоративните проекти в основата на своите мисии в идните години.
“Човечеството не се отправя към звездите, за да обеднее,” заяви Такеши Хакамада, главен изпълнителен директор на Ispace, цитиран от Bloomberg. “По тази причина от съществено значение е да се развие икономика в открития Космос.”
Не всички, инвестирали в Ispace, са корпорации. Държавната Innovation Network Corp. of Japan е основният инвеститор в този кръг на набиране на средства с 3.5 млрд. йени, докато от Development Bank of Japan също са вложили неназована сума.
Според Ispace първоначалната бизнес възможност е съсредоточена основно в маркетинга, в това число поставянето на фирмени лога на нейните космически кораби и луноходи и осигуряването на изображения, които могат да бъдат използвани за реклама.
Успешно кацане би позволило на компанията да предложи и "проектиране на избражения върху повърхност" – малък билборд на лунната повърхност. От Ispace твърдят, че ще има търсене от страна на компании, които ще искат да покажат логото си на фона на Земята зад него.
От 2021 г. компанията вече ще използва луноходи, които ще търсят вода на лунната повърхност, според Хакамада. Тя впоследствие ще може да бъде превръщана във водородно гориво, което в крайна сметка да поддържа лунно селище.
Според Ispace на луната има милиарди тонове вода, но затова липсват неоспорими доказателства. През 2009 г. изследователи на НАСА откриха молекули асоциирани с водата. Тази година, чрез проучване, базирано на сателитни данни, бе изчислено, че под повърхността вероятно има големи количества вода.
Ispace стартира чрез състезанието на Google - Lunar Xprize, спонсорирано от Alphabet Inc., която ще връчи 20 млн. долара на компанията, която може да приземи и управлява космически кораб на лунната повърхност.
Състезанието започва през 2007 г., като първоначалният таргет за първата мисия бе 2012 г., но оттогава е изтеглян многократно напред, тъй като участниците постоянно се сблъскват с технически и финансови предизвикателства.
Японските компании отдавна са очаровани от Космоса. През 2014 г. Otsuka Holdings Co. обяви планове да достави кенче от своята напитка Pocari Sweat до лунната повърхност. През 1990 г. TBS изпрати журналист на съветска ракета до международната космическа станция Мир.