Carlsberg използва изкуствен интелект, за да произвежда бира
Carlsberg инвестира милиони евро в изследвания, за да ускори намирането на нови вкусове и аромати в бирата в проект, известен като „следите на бирата“, съобщава испанският вестник Expansion.
Датската пивоварна създава екип с Microsoft и два университета за осъществяване на инициативата, при която ще се използват сензори и изкуствен интелект за разработването на нови бири и за подобряване на контрола на качеството.
„Ще бъде много полезно за нас. Целта е да намалим времето и разходите по създаването на нови бири“, казва Йошен Фьорстер, представител на отдел „Мая и ферментация“ в научно-изследователската лаборатория на Carlsberg.
Четвъртата по големина марка бира в света по обем на продажбите смята, че възможните приложения на проекта надхвърлят производството на напитките. Carlsberg дори обмисля да развие нов сегмент, за да установи дали същата технология може да проработи в други индустрии, като хранителната и фармацевтичната.
Фьорстер обяснява, че сензорите могат да реагират бързо при наличието на замърсители в земята, въздуха и водата.
Проектът се зародил преди една година вследствие на желанието на Фьорстер да разполага с мигновен анализ, откриващ различни вкусове и аромати.
Пивоварната работила в сътрудничество с университета в Орхус за разработването на сензори, способни да откриват разликите между четири вида бири: Carlsberg, Tuborg, Wiibroe и безалкохолната бира Nordic.
От януари Carlsberg започна тригодишна изследователска програма, чрез която ще опита да разработи жизнена напитка от търговска гледна точка. Фьорстер обяснява, че този сензор може да намали с 30% необходимото време за разработване на нова бира - процес, който трае между 8 и 24 месеца.
В момента пивоварните зависят от хора или хроматографии и спектрометрия, за да откриват нови вкусове и аромати – процес, който може да продължава с часове за всяка изпробвана течност.
Времето за разработване може да се намали значително, тъй като пивоварите първо проверяват дали новата мая може да се надига и да произвежда алкохол, преди да решат дали са постигнали точните аромат и вкус. Благодарение на тези сензори, изследователите ще могат да ускорят процеса.
Microsoft сътрудничи по проекта и помага за интерпретирането на данните. Компанията предлага също лесен за използване интерфейс, за да се видят резултатите.
Пивоварната инвестира 28 млн. датски крони (3.76 млн. евро) в проекта, докато Датският фонд за иновации ще предостави 18 млн. датски крони.
Carlsberg, която е контролирана от фондация, инвестираща в университетски изследвания, е известна с много активната си лаборатория, която съдейства за научния напредък. Сред новите открития са скалата за pH, използвана за измерване на киселинността на веществата, и методът на Келдал, използван за измерване на количеството азот, генериран в лабораторията.
Но що се отнася до бизнеса, последните години бяха трудни за пивоварната заради слабите резултати в Русия, които намалиха печалбите й почти наполовина. Дори Anheuser-Busch InBev засенчи Carlsberg, тъй като, според анализаторите, печели почти половината от глобалните приходи от бира.