ЕС въвежда дигитален данък, засягащ Google, Facebook и Apple
Европейският съюз планира да обложи големите мултинационални технологични компании, като Google, Apple и Facebook, с „дигитален данък”.
Идеята предвижда налогът да се начислява върху приходите, генерирани на територията на ЕС, като по тази линия ще се събират около 5 млрд. евро всяка година, сочат проектни предложения, разгледани от Financial Times.
Европейската комисия ще обсъди дигиталния данък през следващата седмица, като ще се фокусира върху приходите за сметка на печалбите, съобразявайки се с призивите на Франция, Германия и Великобритания за по-стриктен подход относно избягването на данъци от технологичните компании.
Налогът, който се очаква да бъде в размер на 3%, ще бъде насочен към приходите от реклама на гиганти, като Google, таксите, събирани от потребители и абонати от компании, като Apple и Spotify, и приходите, реализирани от продажбата на потребителски данни на трети лица.
Данъчните ставки все още са въпрос на дебат, като са възможни всякакви промени.
Според проектните предложения обаче, данъкът ще засяга компаниите с годишни глобални приходи, надхвърлящи 750 млн. евро, които отчитат най-малкото 50 млн. евро облагаеми постъпления от дейността си в рамките на ЕС.
Според документа, това са компаниите със „силна пазарна позиция”, които могат да печелят от „мрежови ефекти и експлоатация на големи масиви с данни”.
Плановете на Европейската комисия най-вероятно ще срещнат гнева на американските технологични компании, които отдавна се оплакват от нечестно отношение от страна на Брюксел.
Идеята може да срещне отпор и от някои страни-членки с ниски корпоративни данъци, като Ирландия и Люксембург. За да се превърне в действащ закон, идеята за дигитален данък трябва да бъде одобрена от всички 28 членки на Общността.
В текста към проектопредложението се посочва, че обикновените компании в ЕС плащат ефективна данъчна ставка в размер на 23.3%, докато дигиталните компании, които често оперират по целия свят, са обложени в ЕС със средна ставка в размер на едва 9.5%.
Предвижда се, освен това, новият данък да се начислява в юрисдикции, където компаниите, като Facebook, имат поне 100 хил. потребители.
С други думи, ЕК иска да насочи политиката си към страните, в които основно е концентриран бизнесът на технологичните фирми.
Настроения за въвеждането на специален данък, насочен към технологичните компании, има и в отделните страни в ЕС, сред които попадат Великобритания, Италия, Испания, Франция и Германия.
Европейската комисия е изчислила колко пари могат да се съберат от данъка, ако той е в диапазон от 1% до 5%.
В случай че налогът е в размер на 5%, той ще генерира данъчни приходи в размер на 7.8 млрд. евро.
Очаква се обаче Брюксел да се спре на ставка от 3%, която ще генерира приходи от 4.8 млрд. евро.