Буда International: Азиатското учение печели последователи в САЩ

Будизмът печели все повече последователи на американска територия, пише The Economist. Оказва се, че азиатското учение е изключително популярно сред младите хора, а някои от тях започват да се обединяват около него в името на различни социални и политически каузи.
Изданието разказва историята на Крис Ниамбура, който е отгледан като католик, но през последните шест месеца започва се определя като будист. Той е на 23 години и е завършил инженерна химия.
Както много други представители на неговото поколение, особено по западното американско крайбрежие, той оценява заложения в будизма акцент върху умственото развитие и използването на духовната практика като инструмент за самопомощ.
Крис принадлежи към група от хора, които всяка неделя вечер си организират медитации, ръководени от учител, в ярко осветено студио в центъра на Сиатъл. В него се намира един от общо 38-те центъра на движението Diamond Way (Диамантения път), разположени на територията на Съединените щати.
По света то може да се похвали с общо 679 локации, чиято цел е да популяризират модерните форми на тибетските будистки практики, базирани по-скоро на практичността, отколкото на тайнството. Учителите преподават различни техники, като визуализация и ритуални напеви, както и някои основни положения на религията за новопосветените.
Крис Ниамбура ентусиазирано изброява позитивните ефекти от тези занимания, като на първо място поставя усъвършенстването на умствените способности. "Много хора намират утеха в романтичните връзки, храната и материалните неща. Будизмът ни учи да търсим спасение в собствения си ум", казва той.
На второ място, по думите му, идва разбирането на причинно-следствените връзки и отговорността за собствените действия. "Едно от нещата, които осъзнаваш, докато медитираш, е как твоите предишни действия и мисли те водят към сегашното ти състояние и как това, което вършиш в момента, в крайна сметка ще определи твоето бъдеще", смята Ниамбура.
Разпространението на будизма в Съединените щати се оказва мащабен и комплексен феномен, който се простира от етнически групи, които го използват като елемент на сплотяване, до по-индивидуалистичния подход, използван от средната класа в Сиатъл.
Но всички, които имат наблюдения върху този процес, са единодушни, че азиатската религия печели все повече привърженици. Според прогнозите на базирания във Вашингтон изследователски център Пю, последователите на Буда в САЩ ще достигнат 4.2 млн. души през 2020 г., в сравнение с около 3.6 млн. през 2010 г.
Обществените нагласи също се подобряват. Проучване на Пю от миналата година изследва нагласите на американците към различните вероизповедания, а резулатите показват, че най-младите респонденти (във възрастовата група от 18 до 29 години) дават най-високи оценки именно на будизма.
В днешно време на територията на Съединените щати могат да се открият огнища на почти всички деноминации на будизма, практикувани в Азия, твърди Скот Мичъл от Института за будитски изследвания в Калифорния, цитиран от The Economist.
Будисткото учение стъпва на американска почва с китайските имигранти в средата на XIX век, а малко по-късно в страната пристигат и японски будисти. Истинският бум обаче се наблюдава през 1945 г., когато японското движение Soka Gakkai International започва да печели огромен брой привърженици в Съединените щати, включително афроамериканци и латиноговорящи.
Това оборва и широко разпространения стереотип, че основната част от будистите в САЩ са представителите на бялата раса, изповядващи либерални политически възгледи.
Чарлз Пребиш от Penn State University, който от дълги години изследва будитските практики в Америка, дори смята, че оценките на изследователския център Пю са занижени и последователите на тази религия са доста повече. Освен това границите, в които тя се практикува в Съединените щати, са доста размити, а "стълбовете" на будисткото учение се тълкуват сравнително либерално.
Всеки будист, например, би могъл да изброи петте основни морални принципа на учението - не наранявай живи същества; не взимай това, което не ти се дава; не прелюбодействай; не лъжи; не приемай упойващи вещества и напитки. Въпреки това много от американците, наричащи себе си будисти, не са съвсем запознати с тези принципи, а още по-малко ги практикуват.
Американската култура е успяла да "подбере" отделни будистки практики и да ги интегрира успешно в корпоративния свят. Много компании, например, наемат треньори по медитация на пълно работно време, които работят със служителите и преподават различни техники на себепознание и дисциплина. Това обаче не прави практикуващите ги будисти.
Според Скот Мичъл, американското будистко общесво може да е разпокъсано, но напоследък се забелязва обединение по определени политически и социални въпроси. Много хора си задават въпроса "Какво би трябвало да направя като будист?", все повече стават и обществените иницативи на будистите в подкрепа на различни екологични каузи и в борбата с расизма, например, казва още той.
В крайна сметка, изучаването на медитацията в студиото в Сиатъл може да има много предимства, но със сигурност разпространението на будизма няма да спре дотам, пише The Economist.
)



&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)