Китайският технологичен гигант Xiaomi готви най-голямото първично публично предлагане в света от 2014 г. насам, съобщава Bloomberg. Компанията ще бъде първата, която ще се възползва от новите правила за листване в Хонконг.

Производителят на смартфони ще осъществи борсовия си дебют, след като финансовият регулатор в бившата британска колония разреши листването на компании с различни класове акции. В документите за IPO-то не се посочва каква сума иска да набере Xiaomi, но по информация на Bloomberg, става въпрос за поне 10 милиарда щатски долара.

Според анонимни източници, цитирани от изданието, пазарната оценка на компанията може да достигне 100 милиарда долара.

Освен това Xiaomi за първи път публикува подробен финансов отчет за дейността си. Той показва, че през 2017 г. компанията е реализирала загуба в размер на 44 милиарда юана, или малко под 7 милиарда щатски долара, след като през 2016 г. успя да излезе на печалба.

Приходите обаче се покачват с внушителните 67.5% на до 114.5 милиарда юана (около 18 милиарда долара) за миналата година.

IPO-то на Xiaomi е голяма победа за хонконгския борсов оператор, който от години се бореше със забраната за листване на компании с повече от един клас акции. В тези случаи част от акциите имат по-голяма тежест при вземането на решения на общото събрание, а това означава, че собствениците им могат да запазят контрол върху компанията, дори и да не държат мажоритарния контрол върху капитала.

Някои инвеститори се противопоставяха на тази стъпка, но преди четири години Alibaba Group Holding избра Ню Йорк за борсовия си дебют, като една от причините беше именно въпросната забрана. Листването на Xiaomi в Хонконг е сигнал за нова фаза в опитите на азиатския мегаполис да се превърне в реален конкурент на световните финансови центрове, пише още Bloomberg.

IPO-то на Xiaomi по всяка вероятност ще бъде най-голямото след това на Alibaba през 2014 г., което успя да набере 25 милиарда долара. Китайският производител на смартфони се сблъска с известнти трудности през 2016 г., но успя да преструктурира своя бизнес модел и да се насочи към Индия, където конкурира Samsung в борбата за първото място по пазарен дял.

Успоредно с първичното си публично предлагане, Xiaomi планира и издаването на депозитарни разписки, които да се търгуват на борсите в континентален Китай. Въвеждането на този финансов инструмент беше одобрено от Китайския държавен съвет, но до този момент не са ясни детайлите и сроковете, в които той ще бъде достъпен.

В основата на стратегията на Xiaomi е залегнал стремежът към разрастване на развитите пазари. Миналата година устройствата на компанията дебютираха в Испания, а в момента се водят преговори с американски оператори за старт на продажбите в САЩ. Така Xiaomi ще се опита да се конкурира директно с Apple и то на тяхна територия.

Експанзията в чужбина е ключова, защото доскоро горещият пазар в Китай започна да "изстива". Продажбите на смартфони в Поднебесната империя отчитат най-големия си спад в историята, понижавайки се с над 21% на годишна база през първото тримесечие на 2018 г., показват данните на компанията Canalys.

Китайските потребители са купили само 91 млн. смартфона през първите три месеца на годината. Четвъртото тримесечие на 2013 г. е последният път, когато продажбите са били толкова ниски.

Освен продажбите на смартфони обаче, които си остават основният бизнес на компанията, Xiaomi подкрепя широка палитра от стартъпи с най-различен предмет на дейност - от модни аксесоари до кухнески уреди за варене на ориз.

Общият размер на продажбите в тази екосистема достига 20 милиарда юана през 2017 г., което се равнява на близо 3.2 милиарда щатски долара.

Партньори на Xiaomi в борсовия й дебют са CITIC Securities’ CLSA, Goldman Sachs Group и Morgan Stanley.