Как велосипедите под наем завладяват градовете по света
Велосипедите под наем са нова тенденция, която, освен да предлага удобство и алтернатива за транспорт в града, има и някои нежелани последствия.
Особено ако говорим за велосипедите, които се предлагат без докинг станция - или с други думи, тези, които могат да бъдат зарязани навсякъде в града.
Тези колела могат да бъдат намерени и наети чрез мобилно приложение. Потребителите могат ги наемат за час, ден или седмица. След като посоченият период изтече, движението на колелото се блокира автоматично, а потребителите могат да ги зарежат, където си искат из града.
Понякога за целта има и специални докинг станции, където да се оставят велосипедите, но това е вариантът, вървящ с по-високи разходи за компаниите, предлагащи тези услуги.
Така неусетно из повечето големи градове по света вече има подобни вело услуги. В 1 608 града съществуват 18 млн. подобни велосипеди.
Само до преди 2 години общата бройка на тези велосипеди по света е била под 2 млн., казва Ръсел Медин, съавтор на онлайн карта, показваща услугите за споделяне на велосипеди по света, цитиран от BBC.
Основен принос за големия ръст има китайският пазар, където оперират два от най-големите стартъпи за подобни услуги в света, които разполагат с мощна подкрепа от страна на големи бизнес конгломерати.
Компанията за споделени велосипеди Ofo има подкрепата на гиганта Alibaba, докато другият голям интернет играч Tencet – най-голямата компания в цяла Азия, подкрепя конкурентите от Mobike.
Алекс Боруйк, която живее, пътувайки между Пекин и Шанхай, е клиент на услугата на Mobike още от самото й възникване. По думите й, тези велосипеди под наем предлагат по-голямо удобство от това да имаш собствено колело, тъй като не мислиш къде да го съхраняваш, заключваш и прочее.
Дамата предпочита тези услуги, предлагащи колела без докинг станция, които могат да се взимат и зарязват навсякъде. „Това означава, че можеш да вземеш колелото, откъдето си пожелаеш, а не само където има докинг станция“, казва тя.
Битката за пазарен дял в Китай направи така, че само в Шанхай има 1.5 млн. велосипеда, въргалящи се навсякъде по улиците на града. Това обаче е видимата част - планини от повредени колела се намират в покрайнините на китайския мегаполис.
„Имаше и има планини от колелета, но сега ми се струва, че са по-малко“, казва Джаду Лиу, студент в Beijing Normal University.
През месец септември миналата година властите в големите китайски градове забраниха да се поставят нови колела по улиците, докато планините от употребени велосипеди не започнат да изчезват.
Mobike има бизнес в 100 града, включително Манчестър и Берлин.
Евтина инфраструктура
Освен удобството, че могат да бъдат наемани и оставяни, където потребителят реши, бизнесът с велосипеди без докинг станция е доста по-лесен за опериране поради по-ниските разходи за поддръжка.
Типична лондонска докинг станция побира 25 колела и гълта около 100 хил. паунда, за да бъде поставена и поддържана, казва Стив Пайер от Mobike.
Премахването на системата за заключване и плащане от велосипеда означава, че подобен бизнес може да се разрасне доста по-бързо.
GPS сензори помагат на потребителите да намерят най-близкото свободно колело чрез мобилно приложение. Отключването и наемането става чрез сканирането на QR код или чрез RFID (радиочестотна идентификация).
Техниката, прикачена към велосипедите, се захранва от батерия, която разчита на динамо, свързано с педалите.
Успехът на този модел в Китай привлече инвеститорски интерес. Вложенията на рискови капиталисти в компаниите за споделяне на колелета по света достигнаха 2.6 млрд. долара през 2017 г. За сравнение, през 2016 г. инвестициите в този бизнес бяха на ниво от 290 млн. долара, по данни на компанията за проучвания Crunchbase.
Каран Гиротра, професор в Cornell University, коментира, че всичко това е опит на компаниите да бъдат пионери на един нов пазар, стараейки се агресивно да изместят конкуренцията. Така, докато най-голямата компания за велосипеди под наем, разчитаща на традиционната докинг система, разполага с общо 65 хил. колела, то стартъпът Ofo оперира с 10 млн. велосипеди, посочва Гиротра.
Хората харесват традиционните системи за колела под наем, като тези, които могат да се срещнат в Лондон или Париж, но разходите при тях са по-високи, казва професорът.
Разходите на едно колело при китайските компании, работещи без докинг станция, възлизат на едва 100 долара, докато при тези, прикачени към докинг станция, поддръжката на едно колело варира между 3 хил. и 5 хил. долара, добавя той.
Машинно обучение
Потребителите не винаги оставят колелата на подходящи места, така че да могат да бъдат намерени лесно от други желаещи да ги използват. Това принуждава компаниите да имат служители, които понякога да местят колелата на по-достъпни места.
В Осло един стартъп използва машинно обучение, за да планира къде и как да разполага колелата за по-ефективна употреба.
Споделено пътуване с автомобили?
Някои компании за споделено пътуване започнаха да поглеждат в посока бизнеса с велосипеди за по-кратки дестинации.
През април Uber придоби базирания в Ню Йорк стартъп Jump Bikes срещу сумата от 200 млн. долара, по данни на TechCrunch.
Междувременно конкурентът на Uber - в лицето на индийската компания Ola, стартира услуга за колела под наем на име Ola Pedal.
Сингапурската Grab, също конкурент на Uber, вложи пари в компания за велосипеди без докинг станция на име oBike през миналата година.
Други източници на доходи
Според професор Гиротра, данните за навиците на велосипедистите могат да се окажат доста доходоносен бизнес.
„Ако искаш да знаеш къде са хората, дори и да си изключат телефоните, чрез тези колела може да се види ясно къде са“, казва Стивън Флеминг, основател на консултантската компания Cycle Space.
Навярно ще мине време, докато останалата част от света настигне Амстердам, където 66% от всички пътувания се осъществяват чрез велосипед.
Комбинацията от рисков капитал и китайски интернет гиганти обаче може и да ускори този процес.