Емоционалният подход е най-голямата грешка при инвестирането
Най-голямата грешка е, че всички подхождат емоционално към инвестициите. Образованието е един от начините да се намали влиянието на този ефект върху успешните инвестиционни решения.
Това стана ясно от думите на д-р Александър Апостолов, портфолио мениджър в Юг Маркет фонд мениджмънт, по време на икономическия форум „Шумът на парите”, организиран от Profit.bg.
„Всичко във финансите е относително и пожелателно, какъв процент трябва да спесятваме зависи от жизнения цикъл, дали си в началото на кариерата си, как се усещате и какви са доходите ви”, каза Апостолов.
По думите му, хората трябва да подхождат гъвкаво към личните си финанси. Така например, ако годината е била силна, би било добре да се пести до ниво на конфорт, което за всеки има различно измерение. От друга страна, ако годината е била слаба, то навярно не е нужно изобщо да се спестява, стана ясно от думите на експерта.
Апостолов даде за пример скандинавските държави, където финансовото образование е залегнало още в най-ранна фаза на обучение.
„Образованието в скандинавските държави започва в детската градина. Децата разполагат със собствени средства и въпреки че не могат да смятат, чисто интуитивно се учат да преценяват как да ги разходват”, обясни Апостолов.
„В първи клас се говори за пенсионни планове и за акции. По нашите географски ширини това не съм го срещал, даже обратното - много често съм виждал реакции от типа детето е твърде малко, за да се говори за пари или че ученикът е много малък да се говори за акции”, посочи той.
Все пак Апостолов уточни, че не всеки човек може да е финансист. Според него, е хубаво да има финансово образование в най-ранна детска възраст, но тези, които нямат желание да отделят енергия за това, могат да се доверят на алтернативи, като инвестиционните фондове, а ако разполагат със сериозни средства, да rрешат да инвестират в имоти.
„Текущият свят ни предоставя огромен спекътър от финансови активи, в които може да се инвестира”, обобщи той.
Повече информация за Шумът на парите можете да намерите на сайта на събитието или във Фейсбук.
Спонсори на конференцията Шумът на парите през 2018 г. са Първа Инвестиционна банка, CSOFT, Philip Morris, SIRMA Group, Градус, ALCOMET, TBI BANK, Admiral Markets, Qatar Airways, Garitage park, Arco Real Estate, Opel, Residential Park Lozen, Aмерикански университет в България, Юг Маркет и Юг Маркет Фонд Мениджмънт, Пощенска Банка, International Hotel Casino & Tower Suites, Amundi asset management, Сосиете Женерал Експресбанк, Mining.bg и Hotel Rila Borovets.
Организационен партньор на събитието е агенцията за връзки с обществеността United Partners.
Медийни партньори на събитието са Novini.bg, Economic.bg, Kaldata.com, Offnews.com, Imot.bg, ФАКТИ, Businessmap.bg, в. Труд и сп. Икономика.