Животът на Синтия Кабрера далеч не е минал в охолство и развлечение.

Работата за нея означавала дълги дни, прекарани в ръчно тъкане на килими за заплата, еквивалентна на 0.20 щатски долара – едва стигащи за торба ориз.

Тази история споделят десетки хиляди други занаятчии, предимно жени, живеещи в Паятас - квартал на град Манила и един от най-бедните региони във Филипините.

За да свързват двата края, жителите на региона са създали кооператив, който преработва текстилните отпадъци от близкото сметище. Печалбите им обаче редовно изтънявали поради търговците, които реализирали продукцията на пазара.

Така, в крайна сметка, група от 10 предприемачи решили да вземат нещата в ръце, пише CNBC.

Резултатът бил създаването на Rags2Riches - модна къща, чиято цел е да премахне посредниците в търговията, така че да донесе справедливо възнаграждение на занаятчиите, които, от своя страна, да могат да създават нови дизайни и да достигат нови по-богати пазари.

В същото време, основателите на проекта си поставили за цел да осигуряват и финансово образование на членовете на модната къща.

Това включва оказване на помощ в откриването на банкови сметки и създаването на лични спестовни планове. Във Филипините около 80% от пълнолетните не разполагат с банкова сметка.

Запознайте се с Пони Ма, най-богатия човек в КитайПредприемачът, познат на широката общественост като Пони Ма, попадна и в подреждането на авторитетното издание Forbes на 10-те най-влиятелни изпълнителни директори в света за 2018 г.

„Когато си беден, възможностите могат да бъдат ограничен ресурс, а дългосрочното планиране е лукс”, казва съоснователят на Rags2Riches Рийз Фернандез-Руиз.

Дъщеря на мисионер, Фернандез-Руиз е израснала в близост до ситуацията и винаги е мислила варианти, с които да помогне на местното население.

На 21-годишна възраст, тя е била най-младата от съоснователите, когато се е присъединила към инициативата, директно излизайки от колежа през 2008 г.

За 10 години съществуване, компанията има над 1000 занятчии, на които осигурява материали и обучение.

„Първоначално 97% от продукцията се отхвърляше”, обяснява Фернандез-Руиз.

„Но знаехме, че сме тук за дълго време. Тръдно е да намериш стабилен пазар дори за най-големите брандове, какво остава за малките, така че знаехме, че ще трябва да изработваме продуктите правилно”, казва тя.

В наши дни, продуктите на Rags2Riches се продават в международни вериги, като Anthropologie в САЩ и Великобритания и Cambio & Co в Канада.

Стоките са достъпни онлайн и чрез двата физически магазина на бранда, намиращи се в Куезон сити, където е и централният офис на компанията.

Понастоящем за бранда работят около 200 занаятчии, 30% от които се трудят на място, а останалите работят от домовете си в Паятас.

Синтия Кабрера е един от занаятчиите, които се присъединяват към Rags2Riches още в началото. Сега тя работи като мениджър, следейки за работата и отговаряйки за поръчките на материали.

„Знам как да спестявам пари и съм много по-уверена сега”, казва Кабрера.

Как едно позитивно послание създаде бизнес за милиониПрез 1990 г. Бърт и Джон Джейкъбс обичали да се шегуват помежду си, че „ще стигнат дотам, където никой продавач на фланелки не е стигал преди”

Сега, когато Кабрера вече знае как да открие банкова сметка за себе си и за по-младата си племеница. Освен това, тя праща пари на родителите си за да поправят къщата си и има планове да прати децата си в колеж.

„Има много промени в това как живеем сега и планираме за бъдещето”, казва Енрике Танго, координатор в Rags2Riches и член на Homeweavers Upward Looking Microenterprise Association – общност за микробизнес.

„Поведението ми се промени коренно. Преди нямах интерес да спестявам, но сега мога да пратя дъщеря ми в колеж”, казва той.

„Някои от познатите ми също решиха да започнат свой малък бизнес”, добавя Танго.

Фернандез-Руиз се надява да разшири бизнеса през идните години, така че да има 4 хил. занаятчии в портфолиото си. А това вече са дългосрочни планове, които изобщо не са лукс.