Adidas ще работи само с рециклирани материали от 2024 г.
Германската компания за спортна екипировка Adidas планира да използва само рециклиран полиестер за своите обувки и дрехи от 2024 години. Това ще стане след плавен преход в използваните материали, заложен за идните 6 години.
Благодарение на плановете си, вторият най-голям производител на спортни стоки в света, очаква да продаде 5 млн. обувки от рециклирани материали през тази година и 11 млн. през следващата 2019 година.
През миналата година компанията продаде 1 млн. чифта от своята модел маратонки Ultraboost Uncaged Parley, който са изработени от рециклирани материали. Понастоящем цената на модела върви по 179.95 евро за чифт, сочи справка в сайта на Adidas за Германия.
„Целта ни е да се отървем изцяло от новия полиестер до 2024 година“, казва Ерик Лидке, ръководител глобални брандове към Adidas.
По думите му, около 50% от материалите, използвани в производството на 920 млн. отделни продукта на Adidas, са полиестер. „С такива обеми не можем да направим прехода за една нощ“, добавя той.
Рециклираният полиестер е с 10-20% по-скъп от „девствените“ материали. Така, дори Adidas да постигне целта си от 11 млн. продажби на рециклирани обувки през следващата година, това ще представлява едва 3% от общата продукция на компанията.
Но експерти вярват, че ценовата разлика между новите и рециклираните материали ще спадне през идните години, тъй като много компании ще преминат на възобновяеми модели на производство, като доставчиците значително ще повишат капацитета си за производство на рециклирани материали.
„Цените ще спаднат, когато разработим по-голям капацитет да събираме, почистваме и въвеждаме отново в експлоатация пластмасите“, казва Бренда Хайтема, ръководител на мрежата за доставки на Thread International, която произвежда платове от рециклирани пластмаси, използвани от брандове като Marmot, Timberland и Reebok.
Ходът на Adidas идва на фона на все повече компании, които поглеждат към рециклирането. Модни брандове, сред които Patagonia и H&M, вече използват рециклиран полиестер за продуктите си, докато брандът Stella McCartney вече обяви, че ще спре да използва „девствени“ материали от 2020 година.
Adidas експериментира с рециклираните материали от няколко години насам. През 2012 година униформите на доброволците на Олимпийските игри в Лондон бяха изработени от рециклирани бутилки от минерална вода.
Ерик Лидке посочва, че разликата в цените е една от главните причини компанията да има нужда от 6 години, за да се превърне в изцяло разчитаща на рециклирана пластмаса.
„Можем да абсорбираме разходи всяка година, но не можем да го направим наведнъж за една година“, казва той.
През 2016 година документ на Световния икономически форум посочи, че най-малкото 8 млн. тона пластмаса попадат в океаните всяка година. Документът предупреждава, че до 2050 година може да има повече пласмаса в моретата, отколкото риба.
Организациите за защита на околната среда приветстват решението на Adidas. “Щастлив съм да видя, че лидери в индустрията като Adidas работят за промяна, но трябва да продължим с усилията“, казва Ерин Симон, директор на World Wildlife Fund.
Орсола де Кастро, съосновател и креативен директор на Fashionrevolution.org – НПО, което настоява за мода, разчитаща на рециклирани материали, посочва, че всеки опит за замяна на „девствения“ полиестер с рециклиран такъв е добре дошъл.
Въпреки това Кастро посочва, че рециклирането не е достатъчно. „Всеки плат, съдържащ полиестер, е голям проблем, тъй като отделя микро нишки, които са основната причина за замърсяването на океаните с пластмаса. В най-добрия вариант продуктът ще носи етикет „Изработен от рециклиран полиестер“, но ако не ви трябва наистина, не го купувайте“, добавя тя.