Образование в облака, или как училищата пристъпват в бъдещето
По темата облачни образователни платформи Profit.bg разговаря с Ивелина Петрова, старши специалист Бизнес развитие, дирекция Корпоративни продажби във Виваком.
Електронните дневници са все по-често обсъждана тема, която обаче не е достатъчно ясна за множество родители. Какво точно представляват те, как работят и каква е ползата им за ученици, родители и учители?
Електронният дневник обикновено е само част от интегрираната в дадено училище на електронна облачна образователна платформа, с която се администрира и контролира училищната дейност.
Няма наложен стандарт за това как да изглежда и функционира един електронен дневник. В общия случай, е достъпен от всеки компютър, таблет или смартфон с интернет връзка. Не е необходимо да се инсталират допълнителни програми. За да се използва, трябва единствено уеб браузър.
Основната му цел е да намали ежедневната административна работа на учителите, като бъде ефективно средство за комуникация както в рамките на институцията, така и с родителите.
В реално време родителите могат да се информират за оценки, отсъствия, забележки, ако разбира се, предварително информацията е въведена от учителите.
Цялостната облачна образователна платформа дава богато разнообразие от възможности за подобряване на учебния процес и подпомагане както на учителите, така и на учениците.
Какви са те?
Учители и ученици влизат в системата със собствен, защитен акаунт. От една страна, това помага за управление на административната част – следене на график и програма по дни и часове, седмични разписания, справки и приложения, архив от справки за различни институции, информация за събития.
От друга, улеснява самото обучение, тъй като дава възможност за споделяне на електронно учебно съдържание, онлайн уроци, тестове, анкети, презентации, съвместна работа по едни и същи документи в реално време от различни учители, ученици в едно и също или в различни училища.
Многообразието от дейности, които са възможни с внедряване на облачна образователна платформа в училищата, е огромно. Ползата - неоспорима.
Кой има по-голяма роля за използването на дигитални платформи в училище – директорът или учителите?
Всеки участник в процеса на дигитализация в образованието трябва сам да усети ползата, лично за него, от технологиите, за да започне да ги използва - директор, учител, ученик, родител.
Ролята на директора на училището, като лидер, който да направи възможно дигитализирането на процесите в управляваната от него институция, е изключително важна, защото ако технологиите не се използват ефективно, смисълът от тях се губи.
Какво значение има, че дадено училище е финансирано по програма, например от МОН и има внедрена облачна платформа с електронен дневник, ако нито един учител не въвежда оценки и не се използват всички описани по-горе функционалности или поне част от тях? За какъв електронен дневник говорим, ако той реално не работи, защото родителите не виждат оценки поради факта, че не са въведени?
Системата ще работи наистина добре и ще дава ефективни резултати, само ако има активно участие от всички групи, замесени в образователния процес.
Виваком вече интензивно работи с българските училища, за да направи образованието по-достъпно и интересно за децата. Дайте ни добри примери, с които сте се сблъскали в практиката си.
Примерът, който ще ви дам, е с детска градина, защото аз лично смятам, че съвременните деца са с отворени сетива към технологиите от най-ранна възраст. Преди време присъствах на един открит урок по музика в детска градина, клиент на Виваком, в гр. Първомай.
Бях впечатлена от учителката, която e научила малките деца да разпознават всички музикални инструменти, още докато чуят първите звуци, преди да се визуализира образът на интерактивната дъска и отбелязваха веднага на таблетите пред тях резултата, с гордост пред родителите. Дъщеря ми, която е в шести клас, не познава звука на тамбурата, например.
Много често чуваме израза „нашите деца са родени с телефони“... Да, така е и ако успеем да насочим вниманието на децата да използват тези „умни“ устройства, за да научават нови неща за света около тях, би било чудесно.
В съвременните високо технологични образователни европейски системи, които даваме за пример, за Google експедициите в клас, децата използват очила за виртуална реалност, в които поставят собствени мобилни телефони. Тези експедиции, които ни отвеждат до всички кътчета на света, са безплатни.
В този смисъл, не само директори, учители, деца, но и родителите трябва да усетят нуждата и да не смятат, че всичко, което касае образованието на децата ни, трябва да се синтезира до „безплатните“ учебници. Ролята на институциите е важна, да бъдат дигитализирани учебниците, с цел лесна употреба, но не са достатъчни само учебници.
Процесът на „образоване“ на нашите деца не би трябвало да има граници само до това да научат учебния материал, защото той не е достатъчен, за да ги формира като личност.
Мисия възможна ли е дигиталното образование у нас?
За да се използва една облачна образователна платформа, са необходими базови компютърни умения. Вярвам, че ако всяко училище въведе облачна образователна платформа, ще улесни много всички процеси, течащи в него. Обучение на учителите за работа с платформата е необходимо, за да са уверени, когато я използват.
Като най-ценен резултат от въвеждането, според мен, е, че учителите ще имат повече свободно време - най-ценния ресурс в нашето съвремие, за да предават опита и познанията си на учениците, не само по предвидената учебна програма, а и извън нея. Най-важна в съвременното образование е комуникацията учител-ученик.
Обмяната на знания и опит, изключително важни за формирането на човечността в обществото. Неслучайно Нобелови награди за мир тази година спечелиха хора, които са работили в тази насока.
Съвременното общество има нужда от човещина и отношение към нуждаещи се. Именно учителят е първият човек, който формира възгледите за света на нашите деца, за да ги направи образовани и умни хора.
Много директори не се осмеляват да направят първата крачка към дигиталното образование, тъй като се опасяват, че тя ще надхвърли финансовите им възможности. Каква е минималната първоначална инвестиция, която едно училище трябва да направи, за да въведе електронна образователна платформа?
Google и Microsoft предоставят безплатно неограничено облачно пространство за всички училища в България. Единственото, което е необходимо, за да бъдат създадени акаунти на учителите и учениците в едно училище, е да има училището домейн, което обикновено е не повече от 30 лв. на година.
За обученията на учителите, доколкото знам, има специално предвиден бюджет във всяко училище, който може да се ползва за целта - обучение за облачна образователна платформа.
Виваком предлага различни възможности за пълно или частично финансиране на устройства, свързани с оборудване на една интерактивна класна стая. Предлагаме обучение на преподавателите, свързано с внедряване на облачна образователна платформа Google G suite за образованието, или „Училище 365“, съвместно с нашите партньори от Уеб сървисис ООД и Център за творческо обучение ООД.
Благодарение на добре развитата в цялата страна канална мрежа, достигаме с Интернет до всяко училище, което помага да се реализират всички възможни иновативни проекти в защитена интернет среда, както и изграждане на Wi-FI мрежи в училищата. В МОН всяка година има различни програми, по които от училищата биха могли да кандидатстват за финансиране и да реализират проектите, които са интересни за тях.
Могат ли подобни електронни платформи да бъдат успешно приложени както в началното и основното, така и в средното образование? Има ли възможност за модифициране на системите, така че да са подходящи и за най-малките ученици?
Облачните образователни платформи са подходящи за всички етапи в образованието - от детските градини до университетите.