Японската корпорация SoftBank получи зелена светлина от фондовата борса в Токио за реализирането на процедура по първично публично предлагане на акции (IPO) на своето мобилно подразделение за 2.4 трилиона йени (21 млрд. долара), което може да се окаже най-голямото IPO в японската финансова история, предава Financial Times.

Новото IPO, предвидено за 19 декември тази година, включва и възможност за допълнително предлагане на ацкии в размер на 240 млрд. йени, ако търсенето от инвеститорите се окаже силно.

Притеснения относно инвеститорския интерес към книжата на компанията на SoftBank се зародиха, след като японският конкурент NTT Docomo изненадващо обяви сериозни спадове в цените.

Новината за предстоящото IPO се тълкува от редица анализатори, като фундаментален завой в стратегията на основателя на SoftBank Масайоши Сон, който изгради телеком бизнеса на компанията чрез придобиването на японския бизнес на Vodafone през 2006 г.

Сон се опитва да превърне японската технологична група от фокусирана върху телеком операцациите институция в глобална инвестиционна сила. Част от този план е общият фонд за инвестиции Vision Fund на стойност 100 млрд. долара, създаден съвместно от компанията и Саудитска Арабия.

Някои инвеститори изпитват съмнения относно предстоящото отделяне на доходоносния мобилен бизнес от силно задлъжнялата SoftBank. Въпреки плановете, корпорацията ще запази дял от 66.5% в отделената публична телеком компания.

89% от акциите ще бъдат предлагани на цена от 1 500 йени, като таргет ще бъдат индивидуалните инвеститори на местния пазар, става ясно от проспекта за IPO-то.

Останалите 11% от емисията ще бъдат насочени към чуждестранни инвеститори – цел, по която SoftBank работи с редица глобални банкови институции.

Главните координатори на IPO-то ще бъдат Deutsche Bank, Goldman Sachs, JP Morgan, Mizuho и Nomura.

Ново най-голямо IPO се очаква до края на 2018 г. Компанията се очаква да набере 27 млрд. долара


В седмиците преди обявяването на новината банкери разкриха, че Сон има амбицията да изпревари IPO-то на Alibaba, което набра 25 млрд. долара, като по този начин превърне предлагането на акции от SoftBank Mobile в най-голямото IPO в историята.

Но амбициите за набиране на 30 трилиона йени до пазарна капитализация в размер на 90 млрд. долара бяха леко охладени, тъй като конкурентите от NTT Docomo обявиха намаление на таксите си с внушителните 40%.

Това поставя SoftBank в неизгодна позиция, предполагаща сваляне и на нейните цени за мобилни услуги, респективно – спад в приходите.