Прокарването на бърз интернет в селските райони на Африка е огромно предизвикателство, главно поради липсата на всякаква инфраструктура. Много компании се опитват да намерят решение на този проблем, като съществуват различни концепции – от използването на дронове до впрягането на мрежа от сателити.

Loon, дъщерна компания нa Alphabet - собственикът на Google, твърди, че е намерила решението. Става дума за флотилия от балони.

Компанията си партнира с Telkom Kenya Ltd. за изграждането на мрежа от летящи балони с цел свързването на хората в източната африканска страна с интернет. Проектът ще стартира през следващата година, предава Bloomberg.

Печалбата на Google от цялата тази работа ще бъде под формата на нов пазар за рекламни послания, както и за всички web услуги, които предлага американската корпорация. От друга страна, милионите хора, намиращи се на юг от пустинята Сахара, ще могат най-накрая да имат достъп до бърз интернет.

Кенийският проект на Loon е базиран на технология, използвана за временно свързване на хората в Пуерто Рико, след като ураганът Мария удари острова през миналата година, причинявайки огромни щети на инфраструктурата.

В Кения проектът ще започне с около дузина балони, които ще бъдат достатъчни за покриването на приблизително 10% от страната, давайки отправна точка да се прецени колко точно балона ще са нужни за пълно покритие.

Loon вече са започнали работата по инсталирането на наземни станции в Найроби и град Накуру, откъдето ще се излъчва сигнал към балоните.

„Превръщаме това, върху което сме работили през последните 6 години, в търговска операция”, казва изпълнителният директор Аластър Уестгарт. „Доказали сме, че можем да го правим в голям мащаб”, добавя той.

Балоните с форма на тиква се издигат на около 20 километра в стратосферата - достатъчно, за да се реят над самолети, птици и бури. По думите на Уестгарт, всеки балон носи „няколко десетки килограма” рутети, релета, батерии, антени и други подобни електронни приспособления, като може да обслужва площ от 5 квадратни километра, което е 30 пъти повече от обсега на стандартните телекомуникационни кули.

Сигналът се предава към балоните, като от там бива връщан до устройствата на земята или до други балони.

Балоните са оборудвани със соларни панели, за да могат да презареждат батериите си. По този начин те могат да стоят във въздуха в продължение на няколко месеца, преди да бъдат свалени на земята за сервизна поддръжка.

От Loon не разкриват разходите по този проект, но посочват, че технологиата е доста по-евтина от изграждането на комуникационни кули, когато говорим за достигането на населението, живеещо в селските райони на Африка.

Компанията може да контролира позицията на балоните, като по този начин ще избягва евентуални проблеми, главно причинени от атмосферните условия.

Уестгарт разкрива, че концепцията е претърпяла много промени и фалстартове през годините. В началото, например, идеята била за вдигането във въздуха на голям брой малки балони.

„Първите балони летяха за ден, след това за седмица и после отне цяла вечност, за да отрием как да летят в продължение на повече от месец. Сега те летят по над 100 дни, а рекордът ни е балон, които беше горе за 198 дни”, казва шефът на Loon.

Компанията бе на път да стане глобален лидер в това начинание, превръщайки се милиарден бизнес. От Alphabet обаче прецениха, че не искат да правят бизнеса глобален, като предпочетоха да стартира с по-малък брой балони в региони, където комерсиализацията все още не е стъпила.

Пилотен проект в Индонезия показа, че дори тези по-малки амбиции могат да се окажат проблем. След теста, проведен през 2016 г., се оказа, че има проблеми главно с въздушния контрол в страната.

Всички големи технологични компании се опитват да разпространят интернет там, където до сега не е било възможно. Това не се прави поради някаква зле разбрана филантропия, а по една много проста причина – създаването на нови пазари, респективно нови потребители, респективно повече приходи и печалби за големите корпорации.

Илон Мъск създава мрежа от сателити около ЗемятаSpaceX официално се включва в надпреварата за разпространяване на интернет до всички кътчета на земята


Facebook, например, също имаше сходни амбиции, но заразя плановете си за изграждане на дронове с големината на пътнически самолет, които да разпространяват интернет по света. Причината бе, че авиационната индустрия и нейните регулации не подкрепят подобен проект.

Поради това от Facebook посочиха, че ще работят с партньори, като Airbus SE, за висококачествена свързаност.

През 2016 г. пък Facebook заряза друг план за разпространение на интернет чрез сателите, изстреляни от SpaceX. От своя страна, компанията на Илон Мъск също иска да участва в глобалното разпръскване на достъпа до интернет чрез изграждането на мрежа от сателити, които да опашат Земята.

Телекомите също работят по този въпрос. Vodacom изгради соларна станция и кули в Демократична Република Конго, Мозамбик и Лесото.

Loon посочва, че техният проект може да бъде изграден навсякъде по света. Уестгарт разкрива, че комуникира с държави из Африка, Латинска Америка и Азия за сключването на подобни сделки, което, според него, ще превърне компанията в доста доходоносен бизнес.

„Когато за първи път започнахме да говорим с потенциалните клиенти, броят на африканските оператори, искащи партньорство, бе огромен. Колкото и да искаме да направим нещо добро за хората, ние сме бизнес и искаме да бъдем печеливш бизнес”, добавя той.