След продължилия десетилетие бум, колелата на автомобилната индустрия в Европа започват да падат.

Търсенето на континента намаля в края на 2018 г., вследствие на комбинация от забавяния, свързани с тестването на автомобилите за вредни емисии и икономически проблеми, което бе индикация за резкия край на продължилия с години ръст.

Британските потребители оглавиха промяната, като вероятно предстоят още проблеми вследствие на опасенията около отношенията на Великобритания с ЕС, след като страната напусне съюза.

Ford Motor Co. предприе най-агресивните действия досега, след като вчера обяви закриването на хиляди работни места. Компанията преразглежда дейността си в Европа, което може да доведе и до закриването на заводи.

По стъпките на Ford върви и Jaguar Land Rover - най-големият британски автопроизводител, който обяви съкращаването на 4 500 души, или близо 10% от служителите на компанията в световен мащаб.

И двете компании разчитат на Великобритания, която е вторият най-голям автомобилен пазар в Европа. Това ги прави особено уязвими на евентуалните рискове от твърд брекзит, но всички европейски атопроизводители биха били засегнати от нарушените търговски отношения между Великобритания и континента заради близките връзки между заводите и доставчиците от двете страни на Ла Манша, пише Bloomberg.

“Можем да станем свидетели на прелюдия към по-нататъшна консолидация в индустрията, цикличен феномен,” казва Стив Ман, анализатор в Bloomberg Intelligence в Хонконг. “Скъпо струващата разработка на бъдещите автомобили и намаляващите обеми са рецепта за по-близки отношения.”

В световен мащаб, автомобилната индустрия вече трябва да се справя с по-строгите екологичи правила, скъпо струващото пренасочване към електрмобилите и риска от компаниите за споделено пътуване, които привличат потребителите.

Внезапното забавяне на търсенето на ковенционални автомобили води до риск от намаляване на паричните потоци, необходими за този преход, докато в същото време брезкит добавя допълнителна доза несигурност в Европа.

“Има прекалено много революции, които текат едновременно,” казва Юрген Пийпер, анализатор в Bankhaus Metzler. “Това е една негативна смесица.”

Проблемите на Европа включват забавяне на ръста на икономиката, като Германия е изправена пред риска да изпадне в техническа рецесия след резкия спад на промишлената дейност в края на миналата година.

Изоставането на най-голямата икономика в Европа отчасти бе в резултат на опитите на автопроизводителите да се адаптират към новите правила за тестове на автомобилите за вредни емисии, което доведе до забавяния в производството и колебания в продажбите в цяла Европа.

Очакванията от страна на компании, като Volkswagen AG и Daimler AG, за възстановяване на търсенето все още не са се материализирали. Доставките на нови автомобили в Германия падат със 7.6% през декември, което е индикация за по-сериозни проблеми на пазар, който се очаква да се свие през 2019 г., според Evercore ISI.

10 луксозни автомобила, които ще властват по пътищата през 2019 гТърсенето на луксозни автомобили и суперколи е по-голямо от когато и да било, а по всичко изглежда, че 2019 г. до голяма степен ще бъде сходна


Китай е друго предизвикателство. Напрежението между САЩ и Китай доведе до първия спад на продажбите в Китай от две десетилетия през миналата година. Това означава, че най-големият пазар на автомобили в света е малко вероятно да се притече на помощ на автомобилната индустрия, както го направи след финансовата криза.

Ако Китай не успее да стимулира продажбите на автомобили, това ще е предизвикателство и за японските автопроизводители, които се справят по-добре от останалата част от индустрията на най-големия автомобилен пазар в света, казва Ман.

Акциите на повечето азиатски автопроизводители поскъпват днес, а тези на Tata Motors Ltd. - собственик на Jaguar Land Rover, се търгуват почти без промяна в цената на борсата в Мумбай.

Книжата на Toyota Motor Corp., която е най-големият автопроизводител в Азия, поскъпнаха с 1.8%, докато цената на книжата на Honda Motor Co. скочи с 2.6%.

Новината за Ford не се отразява на акциите на японските автопроизводител, казва Масаюки Отани, старши анализатор в Securities Japan Inc. в Токио.

На фона на задълбочаващите се икономически проблеми, плановете на автопроизводителите да генерират милиардите евро, от които имат нужда за инвестиции в автономни автомобили и електромобили, избледняват все повече, а дали тези инвестиции ще се отплатят далеч не е сигурно.

BMW, която е една от първите компании, навлезли в сферата на електромобилите, е продала 140 000 хибридни автомобила и електровозила през миналата година. Това представлява увеличение от 38%, но е под зададения преди това таргет от компанията от 50% ръст.

Малко вероятно е Ford и Jaguar Land Rover да са последните, които закриват работни места. Volkswagen, която е най-големият автопроизводител в Европа, предвещава допълнително затягане на коланите, след като заяви, че едноименната марка ще удвои фокуса си върху доходността в поредната година на “огромни предизвикателства.”

“Трябва да си напишем домашното,” заяви Ралф Брандщетер, старши оперативен директор на най-голямото подразделение на германския автопроизводител. “Тук става въпрос за подсигуряването на рентабилността на марката Volkswagen в дългосрочен план.”