През 2013 г. бе публикуван научен доклад, който породи хиляди популярни новинарски публикации и постове в социалните медии.

Заключението в доклада бе поразително – сините лампи на влаковите спирки предотвратяват самоубийствата на тези места. Учените дори можеха да демонстрират, че самоубийствата са намалели с 84%.

Идеята придоби популярност, вдъхновявайки сходни проекти в много други държави. При тази история, както и при много други сложни научни истории, част от подробностите бяха леко изкривени при предаването й.

Всичко започва в края на първото десетилетие от новия век, когато редица японски железопътни компании започват да инсталират сини лами над влаковите платформи на спирките.

Идеята е, че синята светлина може да влияе върху умственото състояние на хората. Проучване от 2017 г. подкрепя тази идея - то показва, че хората, които са преживели психически стрес, се завръщат по-бързо към спокойното си състояние, докато лежат в стая, окъпана в синя светлина.

Мичико Уеда от Университета Уаседа чува за експериментите на железопътните компании на влаковите платформи и научава, че той преминава с успех.

Уеда е изучавала огромен набор от фактори, които могат да повлияят на нивото на самоубийствата в Япония – от икономиката до природните бедствия и дори обсъждания на самоубийства на звезди в Twitter. Тя обаче първоначално подходила скептично към твърденията на железопътните компании.

Трите най-страховити гори в светаПразникът Хелоуин наближава


След като анализирали данните за самоубийствата на 71 влакови спирки за период от 10 години, Уеда и нейните колеги открили, че има известни доказателства за ефект върху пътниците. Те отчели 84% спад на самоубийствата. След това тези данни били обявени надълго и нашироко.

За съжаление обаче, това не е цялата история. Когато излизат медийните публикации за откритата връзка, Масао Ичикава от Университета на Цукуба прави един по-различен анализ на данните.

Той посочва, че е важно да се прави разлика между данните от спирки на открито, събрани през деня и вечер. През деня светлините лесно могат да бъдат пропуснати и дори може да бъдат изключени.

Използвайки още няколко статистически показателя, Ичикава стигнал до извода, че ефектът от лампите, според проучването на Уеда, може да е едва 14%, което е значителна промяна, но е доста далече от цифрите, цитирани от медиите.

Той се надявал, че неговото проучване, публикувано на следващата година, ще направи така, че хората да започнат да мислят, че синята светлина е някаква вълшебна спирачка за самоубийства.

Инсталирането на преградни стени и врати на плаформите би могло да е далеч по-полезно, казва Ичикава. Той обаче признава, че те биха стрували много повече от синята светлина. Разходите обаче може и да си заслужават, ако ефектът от сините светлини се окаже минимален.

След публикуването на проучването си Уеда получава запитвания от железопътни компании от цял свят, като на няколко места дори са инсталирани такива сини лампи.

Тя обаче не е привърженик на този подход. “Когато някой ме попита дали трябва да сложат сини лампи или предпазни врати на платформата, веднага отговарям, „Трябва да сложите предпазни врати,” казва тя.

Тя твърди, че все още не се знае какъв ефект точно оказват светлините.

Например, вероятно поставянето на нови, ярки светлини, независимо от цвета, е накарло хората да бъдат по-осъзнати, като по този начин е променило поведението им, предполага Уеда.

А може би след време сините лампи, ако имат ефект за предотвратяване на самоубийства, също вече няма да действат, защото хората ще свикнат с тях.

Учените не спират да търсят иновативни решения за справяне с проблема със самоубийствата в Япония. Страната е в Топ 20 в света по ниво на самоубийствата.

Общият брой на самоубийствата в страната намалява в последните години, достигайки близо 21 000 през 2017 г., в сравнение с 34 500 през 2003 г., но броят им расте сред младите хора.