Завръщането на свръхзвуковите самолети ще създаде голям проблем
В части от Северна Америка и Западна Европа може да има свръхзвуков гръм на всеки пет минути, ако свръхзвуковите самолети започнат да се използват отново за пътнически полети, показа ново проучване.
Проучването, публикувано от Международния съвет за чист транспорт (ICCT), също така предупреждава, че самолетите може да окажат сериозен ефект върху околната среда и здравето на хората до 2035 г.
Свръхзвуковите самолети могат да се движат по-бързо от скоростта на звука, което значително намалява времето за пътуване, въпреки че пътнически полети при такива скорости не съществуват, откакто самолетите Concorde бяха извадени от употреба през 2003 г.
Страничен ефект от летенето с подобни скорости е така нареченият свръхзвуков гръм — шумът, който се създава, когато обект, движещ се във въздуха, преминава звуковата бариера.
Според ICCT, някои стартъп компании се надяват да пуснат около 2 000 пътнически самолета, които ще обслужват 500 града до 2035 г. При подобен сценарий 160 летища по света ще обслужват 5 000 свръхзвукови полета дневно, твърдят от ICCT.
Сред най-силно засегнатите страни ще са Германия, Израел и части от САЩ и Канада. Тези региони ще бъдат изложени на свръхзвуков гръм между 150 и 250 пъти на ден, или по един път на всеки пет минути, ако в 16 часа от денонощието има полети, се казва в доклада.
Удвояване на шумовото замърсяване
Международното летище в Дубай и летище Хийтроу в Лондон може да обслужват по над 300 свръхзвукови полета на ден, според проучването. Авторите на доклада твърдят, че тези полети биха могли да увеличат района около летищата, който е изложен на значително шумово замърсяване.
"Настоящите таргети за продажби на свръхзвукови самолети, в комбинация с усилията за вдигане на забраните за този тип полети, предполагат сериозни последици за околната среда," казва Дан Ръдърфорд от ICCT, цитиран от CNBC.
"Производителите трябва да поемат ангажимент за постигане на настоящите стандарти за нови дозвукови реактивни самолети и да обещаят да развиват тихи свръхзвукови технологии, преди да продължат с разработването на самолетите си."
Проучване от 2016 г. на британската Гражданска авиация свързва излагането на шума от самолети със сърдечносъдови проблеми, забавено развитие при децата, наднормено тегло и смущения в съня.
Международен сблъсък
През юли Ройтерс информира, че натискът на САЩ за облекчаване на световните стандарти за самолетния шум е бил посрещнат с със съпротива от европейски държави.
Някои страни, сред които Великобритания, Франция и Германия, отказват да приемат нови правила за шума, издаван от самолетите.
Въпреки несигурността около регулациите, индустрията се приближава към превръщането отново на пътническите свръхзвукови полети в реалност.
Базираният в Денвърт стартъп Boom Technology планира тестов полет за своя свръхзвуков самолет по-късно през годината. Компанията обещава, че технологията може да намали времето за пътуване наполовина.
Според нея, самолетът ще може да транспортира пътници от Вашингтон до Лондон само за 3.5 часа. В момента това пътуване със самолет отнема над 7 часа.
Според говорител на Boom, самолетът на компанията е "проектиран така, че при излитанията и кацанията си да не е по-шумен от днешните пътнически самолети," добавяйки, че при тези полети свръхзвукова скорост ще се достига единствено над вода.
Компанията вече има партньорства с китайския туроператор Ctrip и с японската авиокомпания Japan Airlines.
През ноември Lockheed Martin започва производството на своя свръхзвуков самолет, който ще бъде тестван от НАСА. Гигантът в отбранителната индустрия работи по самолет, който ще може да достига скоростта на звука, без да преминава звуковата бариера, като така ще се избягва свръхзвуковият гръм.