Няма съмнение, че изкуственият интелект (AI) променя работната сила.

Четири от петима бизнес лидери в Азиатско-тихоокеанския регион смятат, че развиващата се технология ще промени начина, по който техните компании развиват дейност в следващите три години, показва нов доклад на Microsoft и International Data Corporation.

Очакванията обаче се разминават с тези на работната сила.

Около 15% от служителите смятат, че AI няма да окаже ефект върху тяхната работа, сочи проучването. В същото време, повече от три четвърти от тях (77%) очакват техния работодател да им помогне да развият умения, с които да се приспособят към променящата се среда.

Това представлява проблемна ситуация за служителите, според управляващия директор на Microsoft за Сингапур Кевин Уо, който твърди, че служителите трябва да направят така, че да могат да реагират на променящия се пейзаж в трудовата сфера.

Милиардер: Учете това, за да сте високо платени в бъдеще Джак Ма, основател на китайския гигант в онлайн търговията Alibaba, вижда сериозни промени на хоризонта

"Отговорността вече не е само на работодателя," казва Уо пред CNBC, отбелязвайки, че много компании действат бавно по отношение на преквалификацията на служителите си. "Отделният служител трябва да се заеме с това."

Три търсени умения

Според доклада на Microsoft, в Азиатско-тихоокеанския регион до 2021 г. ще има излишък от служители с традиционните познавателни и ръчни умения, като въвеждане на данни, смятане, комуникации и механична дейност.

В същото време ще има недостиг на хора с по-високи познавателни способности, както и със социални и технологични умения. По-конкретно в доклада се отбелязва, че ще има недостиг на три умения, от които бизнес лидерите ще имат най-голяма нужда:

  • Дигитални умения
  • Аналитични способности
  • Непрекъснати възможности за обучение
  • Според Уо служителите трябва да се концентрират най-вече върху развиването на непрекъснати способности за обучение и креативен аналитичен подход.

    "Те трябва да започнат от (непрекъснатото) обучение," казва Уо.

    "Смятам, че те трябва да развиват умения, свързани с дизайнерското мислене," продължава той, визирайки базирания на решения подход към справянето на проблеми. Една от дефинициите разделя този модел на пет стъпки: вникване, дефиниране, идейност, прототипиране и тестване.

    Екипна работа и креативност

    Уо също така насърчава служителите да се обградят с колеги, които също имат желание да подобряват уменията си.

    "Индивидуално е много трудно човек да се справи сам. Имате нужда от онази среда, онази форма, за да създадете промяна," казва Уо. "Мисля, че ако сте част от група, в която всички усещат необходимостта от промяна в организацията, това помага за подобряването на креативната нагласа и културата в компанията."

    Матю Фридман, главен дигитален директор, споделя същите виждания. Според него подобна екипна работа и креативно мислене са от съществено значение за наемането на технологични служители в неговата компания Sembcorp.

    "Креативността е задължителна," казва Фридман пред CNBC. "Когато интервюираме хора, ние търсим креативното разрешаване на проблемите ... как подхождат към решаването на проблемите, как могат да решават проблеми с други хора."

    "Дори и ако ще правите приложение на езика за програмиране Python, имате нужда от full-stack програмист, който е запознат с всички етапи и всички слоеве в процеса на създаване на софтуера, имате нужда от някой, който да се занимае с управлението на данните," казва той.

    "Много е важно е как те могат да съберат екип и как този екип да действа ефективно."