Репутацията на Adobe като разработчик на култовия Photoshop все още "преследва" имиджа на компанията, но в днешно време тя прилича повече на машина за маркетинг, отколкото на софтуерен разработчик, пише Bloomberg. Една от основните дейности на Adobe вече е свързана със събирането на потребителски данни и таргетирането на рекламни послания, които да генерират повече продажби.

Крис Чалис, който управлява хранилището за данни в Adobe Experience Cloud, смята, че най-големият проблем за компанията е, че не се движи достатъчно бързо в тази посока. Неговият план предвижда създаването специален "пилотен" софтуер, който да бъде тестван от корпоративните клиенти и да демонстрира нагледно какви финансови ефекти може да генерира.

Казусът за Adobe наистина е спешен, защото конкуренцията в областта на маркетинговия софтуер и електронната търговия става все по-свирепа. За 37-те години от своето създаване компанията успя да се трансформира успешно, за да отговори на предизвикателствата на времето, но все още не е свикнала да "воюва" с играчи като IBM, Oracle, SAP и Salesforce.com, и то на техен терен.

Adobe спечели славата си с продукти, които доминираха в своите сегменти - редакторът на изображения Photoshop, четецът на документи Reader и за известно време графичната платформа Flash. Но в маркетинговия бизнес нещата са малко по-сложни, пише още изданието.

С придобиването на компаниите за електронна търговия Magento (за 1.7 милиарда долара) и Marketo (за 4.8 милиарда) миналата година Adobe се опитва да консолидира своята експертиза в тази област и да спечели конкурентно предимство. Покупката на Marketo бе и най-голямото придобиване в историята на компанията.

В края на март от Adobe обявиха, че искат да създадат централизиран хъб за обработка на потребителски данни и да си партнират с други софтуерни разработчици. Целта е системата да бъде съвместима с външни хранилища на други компании.

Adobe полага огромни усилия, за да проследи всяко взаимодействие между клиента и дадена марка - посещения във физически магазини и обекти, списък с покупки, информация от т. нар. "бисквитки" за онлайн активността, брой на използваните устройства, имейл кореспонденция и т.н. Компанията може да обедини тази информация с данните от други доставчици, като демографски показатели или статистика за доходите, с помощта на които може с определи какво кара един потребител да си купи нови обувки или телефон, например.

С други думи, Adobe се опитва да научи повече за навиците на потребителите, отколкото те самите знаят за себе си, пише Bloomberg. Това може би звучи странно на фона на постоянните скандали, свързани с изтичане на информация и злоупотреби с лични данни. Но компанията от Сан Хосе, Калифорния твърди, че иска да помогне на клиентите си да получават по-ценна и адекватна информация и да виждат реклами само на неща, които наистина ги интересуват. От Adobe са категорични, че потребителят винаги има опция да "изключи" таргетираната реклама и да се откаже от споделянето на лични данни.

Но въпреки това компанията едва ли ще се откаже от трансформацията. През последните 7 години тя изцяло промени своя бизнес модел, който вече е фокусиран изцяло върху абонаментните услуги. За този период акциите на Adobe са на девето място по ръст сред представителите на широкия борсов индекс S&P 500. Само за последната година пазарната капитализация на компанията се повиши с 21% до ниво от 130 милиарда долара.