Как изглеждат гарите по новата жп линия на Саудитска Арабия?
Архитектите от Foster + Partners завършиха жп станциите в саудитските градове Мека, Медина, Джеда и икономически град "Крал Абдула", които са свързани от високоскоростната железопътна линия Haramain, покриваща маршрут от 450 км.
Станциите, "замислени като портали за всеки град", са проектирани да предлагат единен дизайн за между 60 и 135 милиона пътници, които се очаква да използват високоскоростната линия всяка година.
„Ние проектирахме всичките четири станции, което доведе до последователен подход и интуитивна стратегия за навигиране в мрежата“, казва Ангъс Кембъл, старши партньор в Foster + Partners.
И четирите станции, които могат да обслужват до 20 000 пътници на час, са построени по една и съща модулна система, според DeZeen.
Всички те са покрити с гъвкави сводести покриви, поддържани от решетки от стоманени колони, описани като "структурни дървета". Вижте ги във видеото:
Модулната система означава, че всяка станция може да бъде проектирана така, че да пасва на мястото си, както и че в бъдеще мрежата може да бъде разширена, за да увеличи капацитета си.
"Станциите са базирани на общ 27-метров квадратен модул, съдържащ покрива, залата и платформата, която е достатъчно гъвкава, за да бъде преконфигурирана за различните станции, като същевременно дава възможност за разширяването им в отговор на променящия се брой пътници", допълва Кембъл.
Сградите са проектирани така, че да осигуряват сенчести зони, в които пътниците да се спасяват от жегата. Малки отвори в покрива на сградата и нейните стени позволяват да навлиза контролирано количество светлина.
Всички станции са проектирани така, че да поддържат ниски температури на околната среда без необходимост от използване на механично охлаждане. Големи вентилатори и устройства за затъмняване също са монтирани на платформите, за да се запази тази зона хладна.
Между сводовете на станцията, които са с различен цвят във всеки един от градовете, големите кръгови полилеи осигуряват светлина и са предназначени да "акцентират на ритъма на структурата".
"Дизайнът на новите станции се фокусира върху комфорта на пътниците, като се основава на усещането за вълнение и удивление, което е неразривно свързано с идеята за пътуване", добавя Люк Фокс, ръководител на студио във Foster + Partners.
Високоскоростната железопътна линия Haramain свързва мюсюлманските свети градове Медина и Мека чрез крайбрежните градове Джеда и икономическия град Абдула. Пътуването от 450 км между двете крайни спирки отнема 2 часа и 20 минути, като влаковете се движат с максимална скорост от 320 км в час.
Foster + Partners, създадена от Норман Фостър през 1967 г., също така проектира метро системата в Джеда, която ще се свърже с високоскоростната жп станция в града. Това е един от многото мегамащабни архитектурни проекти, които в момента се изграждат в Саудитска Арабия.
Миналата година, след убийството на журналиста Джамал Хашоги, Foster + Partners временно се отдръпнаха от проекта за изграждането на интелигентен град за 382 млрд. долара в страната.