Amazon на 25 години: Историята на един гигант
„Няма гаранция, че Amazon.com ще бъде успешна компания. Това, което се опитваме да правим, е доста сложно”, казва Джеф Безос през 1999 г. - пет години след основаването на онлайн бизнеса си.
Това, че Безос е толкова несигурен за бъдещето на компанията, в наши дни изглежда изненадващо.
Днес, 25 години след основането си, Amazon е една от най-скъпите публични компании в света, превръщайки основателя си в най-богатия човек на Земята.
Това, което стартира като онлайн магазин за книги, се превърна в огромна корпорация, която разполага с платени абонати, физически магазини, обекти за търговия на хранителни стоки, собствени технологични устройства и развита система за доставки до потребителите по света, пише BBC.
Как е изградена империята Amazon?
Постиженията на Amazon ясно могат да се видят във финансовите резултати на компанията.
През миналата година бизнесът на Безос стана едва втората публична компания в историята - след Apple, чиято стойност премина границата от 1 трилион долара. Понастоящем Amazon е второто най-скъпо публично дружество в света, по размер на пазарната капитализация, изоставайки единствено след Microsoft.
Приходите също изглеждат впечатляващо. Очаква се през тази година продажбите да ударят рекордните 275.06 млрд. долара, като прогнозите сочат, че през 2020 г. тези приходи могат да скочат до 320 млрд. долара.
Успехът на Безос се дължи на разрастване на световните пазари, но и главно на навлизането в множество други бизнес сектори.
Услугите за стрийминг на видео, облачните услуги и търговията с храни позволиха на компанията да се конкурира директно с технологични гиганти, като Facebook, Apple, Google и Netflix.
И всичко това започва с продаването на книги.
1995 г.: Amazon продава книги онлайн
„Когато започнахме да продаваме книги преди четири години, всички ни казваха: „Вие сте просто момчета, разбиращи от компютри, нищо не знаете за продаването на книги.” И това беше вярно”, разказва младият Безос през 1999 г.
Компанията успява да натрупа голяма складова наличност в САЩ, което й позволява да предлага огромно разнообразие от книги на потребителите.
Когато на сцената излизат електронните книги, Amazon прави чудесен ход, ставайки доминатор и на този пазар. През 2018 г. компанията има 42% пазарен дял в продажбата на книги в САЩ и цели 89% дял в продажбата на електронни книги.
1999 г.: Как Amazon става най-големия онлайн търговец в света
В края на 90-те години Amazon започва да продава и други стоки, стартирайки с музика и DVD дискове.
Скоро империята на Безос се разраства и към електроника, играчки и кухненски съдове.
Голямата складова мрежа позволява на компанията да увеличи драстично асортимента от стоки, които предлага, което води до скок в популярността на бранда сред потребителите.
10 години след това решение Amazon се превръща в най-големия онлайн търговец в света, с 45% пазарен дял през 2018 г. На второ място е ebay с дял от близо 7%.
2005 г.: Amazon пуска Prime членство
В резултат на създаването на Amazon Marketplace през 2000 г., който отваря плаформата за хиляди малки бизнеси, компанията чувства нуждата да подобри системата си за доставки за лояни клиенти.
Amazon Prime е създаден през 2005 г., предлагайки бърза доставка за конкретни артикули. Това вдига продажбите на множество стоки на платформата.
Над 100 млн. платени абонати понастоящем са членове на услугата Amazon Prime, която предлага също така видео и стрийминг на музика. Така това е втората най-голяма, по размер на абонатите, платена абонаментна услуга в света.
Лидер е Netflix с около 139 млн. платени абоната.
2007 г.: Amazon пуска своя първи потребителски продукт Kindle
Amazon никога не е забравяла корените си. Когато електронните книги започват да добиват популярност, Безос пуска на пазара Kindle – електронен четец, който се превръща в изключително популярно устройство по света.
Отделът за умни устройства на Amazon се разраства бурно, конкурирайки се с компании, като Apple и Google.
Amazon обаче беше първата компания, която пусна умно устройство: говорителят Echo, който разполага с изкуствения интелект на компанията Alexa.
През 2018 г. Amazon е третият най-голям продавач на електроника в САЩ с 84% дял при е-четците, 67% дял при умните асистенти, 12% дял при таблетите и 8% дял при потребителската електроника.
Бъдещето на Amazon изглежда доста по-заплетено от просто продажба на стоки по интернет.
Втората половина на 2018 г. беше тежка за компанията, като нейната пазарна оценка падна под границата от 1 трилион долара.
След доминацията в онлайн пространството, Amazon поглеждат към физическите магазини, опитвайки се да промени начина, по който пазаруваме.
Компанията разработва търговски системи, разчитащи на сензори, камери и изкуствен интелект.
Дали Amazon ще промени пазаруването в магазина така, както направи с пазаруването в интернет, остава да видим.