Брекзит без сделка поставя британската музика в шах
Ако на 31 октомври тази година Великобритания излезе от Европейксия съюз без сделка, британската музикална индустрия ще се окаже в доста неприятно положение, алармира браншовата организация BPI.
Организацията, представляваща британските звукозаписни компании, включително Warner, Sony и Universal, смята, че регулациите за авторски права могат да бъдат „хвърлени на вятъра”.
Според тях, освен всичко друго, „хаосът” може да попречи на британските музиканти да правят турнета в Европа.
„Планирането на всички възможности, които не сме сигурни дали някога ще се материализират, е изключително трудно”, казва Иън Мос от BPI, предава BBC.
Брекзит надига притеснения относно способността на музикантите да ходят на участия в чужбина. Ако говорим за звезди, като The Rolling Stones или Beyonce, турнетата не са толкова сложна работа, но когато става дума за симфонични оркестри, например, ситуацията е доста по-сложна.
Изпълнителите на класическа музика са съгласни, че брекзит без сделка означава несигурност около разрешителните за работа в чужбина, забавяне по границите и усложнения с транспортирането на музикалните инструменти из континента.
„Имаме оркестри, които ще ходят на турне през ноември, като не знаем какви ще са трудовите рестрикции и допълнителните разходи, да кажем във Франция или Германия. По отношение на тяхната подготовка има много големи въпроси без отговор”, казва Марк Пембертън, директор на Асоциацията на британските оркестри.
Дори разрешителните за работа да са налице, той вярва, че е възможно европейските концертни зали да погледнат към други потенциални участници поради увеличените разходи за ангажиране на британски оркестър.
„Ако станем по-скъпи от германски или италиански оркестър, тогава познайте какво? Ще започнем да губим работа”, казва Пембертън.
Друга бариера за музикантите на турне е възможността да се наложи да плащат за разрешително за всеки един музикален инструмент, прекарван през границата към ЕС, тъй като по този начин се доказва, че те нямат намерения да ги продават като търговска стока.
Истории за музиканти, връщащи у дома скъсани струни, след като са били на турне в САЩ или Япония, за да покажат на властите, че не са ги продали зад граница, отдавна са част от фоклора на пътуващите музиканти.
Поради това музиканти, които имат фен артикули, като фланелки и прочее, често плащат на производителите, главно в Азия, да доставят стоката директно до Европа, така че тя да бъде приета, докато са на турне. Това се прави, за да се избегне плащането за нея на границите.
Вярвате или не, някои музикални инструменти са изработени от материали от „застрашени видове”, като слонова кост и палисандрово дърво.
След брекзит те ще трябва да декларират това, което означава допълнителни проблеми и забавяния по границите. Това може да доведе до отлагане на планирани участия и като цяло до загуба на пари.
Организацията BPI призовава правителството да направи така, че хората могат да работят и да се движат свободно в Европейската икономическа зона без визи в продължение на до 90 дни в рамките на всеки 180-дневен период.
Британското патентно ведомство публикува през миналата година насоки за защита на авторските права при сценарий на брекзит без сделка. Говорител на службата посочва, че британските правила за авторски права не зависят от членството в ЕС.
Въпреки това, Иън Мос от BPI посочва, че авторските права са основен проблем.
Преди да стане премиер, Борис Джонсън ясно критикуваше новите правила за авторски права в ЕС, които принудиха услуги, като YouTube, да следят какво точно качват потребителите в платформата.
Той нарече регулацията „ужасяваща за интернет”, посочвайки, че авторските права е сфера, в която Великобритания ще си „възвърне контрола”.
Позицията на Джонсън налива масло в огъня на притесненията на музикалната индустрия.
„Не искаме да видим нищо, което създава несигурност и правителството не трябва да хвърли на вятъра законите за авторски права и да ги променя”, казва Мос.
Брекзит без сделка може да засегне и чуждестранните музиканти, работещи на Острова.
Creative Scotland смята, че международната работа и привличането на най-добрите таланти в Шотландия е ключов елемент от развитието на местните изпълнители, благодарение на „способността на артистите да обменят идеи”.