Защо технологичните компании масово пускат олекотени приложения?
Facebook, YouTube, TikTok, Twitter и дори LinkedIn пуснаха олекотени версии на платформите си.
Основната причина за тази тенденция е жаждата на тези компании да проникнат на големите развиващи се пазари, посочват анализатори.
През миналия месец Spotify Lite официално дебютира на 36 пазара, докато Tinder също обяви планове за пускане на собствена олекотена версия.
При около 6.5 млрд. души по света, живеещи в развиващи се пазари, потенциалът за технологичните фирми е повече от очевиден. За да постигнат успех в страни, като Индия например, корпорациите обаче трябва да предприемат различен подход от обичайната си стратегия, тъй като тези пазари се характеризират с някои ограничения.
Потребителите в развиващите се пазари обикновено разчитат на базови модели телефони, вместо на модерните и скъпи смартфони.
Това е основен проблем за проникването на някои от най-популярните приложения в тези страни, тъй като старите устройства не могат да поддържат този софтуер, който, освен всичко друго, заема цялата памет на по-старите модели телефони.
„Проникването на смартфоните растеше с бързи темпове в развиващите се пазари, но лимитите за потребление на мобилни данни и свързаността могат да бъдат предизвикателство за потребителите”, казва Юн Уен Уо, старши анализатор в IHS Markit, цитиран от CNBC.
Анкета на Pew Research Center сочи, че средно 27% от пълнолетните в 11 развиващи се пазара имат смартфон, но не и таблет или компютър у дома. В САЮ близо 75% от пълнолетните притежават настолен компютър или лаптоп, докато 50% имат таблет.
Нивото на достъп ди фиксиран интернет също е доста ниско в тези страни, а мобилният интернет продължава да е твърде скъп, по данни на GSM Association от 2017 г.
Технологичните компании предлагат олекотени приложения, за да съобразят услугите си с потребителите, които нямат достъп до неограничен интернет, става ясно от думите на Юн Уен Уо.
Видът устройство също има значение, посочва Адриан Лий, старши директор и анализатор в Gartner. Потребителите в развиващите се пазари като цяло разчитат на бавни смартфони, което означава, че са ограничени откъм достъп до редица приложения, казва той.
Мрежовата инфраструктура също изостава в развиващите се страни, което се материализира под формата на бавен интернет и не особено приятно изживяване за потребителите.
„Когато пътуваме, например, когато използваме WiFi на различни места, осъзнаваме, че някои WiFi връзки работят по-добре, а други не”, казва Навийн Мишра, директор във Frost & Sullivan.
По-малко е повече
За да се справят с всички горепосочени проблеми, технологичните компании започнаха масово да пускат олекотени версии на своите приложения, които заемат по-малко пространство на устройствата, имат по-малко екстри и използват по-малко данни, докато все пак предлагат основната услуга, за която са създадени.
За да сработри моделът, някои функции на приложенията са орязани.
„Технологичните фирми трябва да разберат коя конкретна функция на приложението е използвана най-често и кои от другите екстри не са нужни. Тогава могат да орежат тези екстри с цел да направят приложението по-леко”, казва Мишра.
Например, Tinder Lite ще заема 25 пъти по-малко пространство на смартфоните и ще точи по-малко мобилен интернет. Въпреки това, приложението ще предлага пълна функционалност.
Нова тенденция
Тегленията на олекотените версии се увеличават в основните развиващи се региони, по данни на Sensor Tower.
Facebook Lite е бил изтеглен над 650 млн. пъти в Индия, Южна Америка и Югоизточна Азия, като това е най-тегленото олекотено приложение в тези точки на света.
В Индия и Югоизточна Азия TikTok Lite е петото най-популярно леко приложение, като таргетира потребители, които за първи път имат достъп до смартфон и не разполагат с връзка с бърз интернет. То е било свалено 35 млн. пъти в Индия и Югоизточна Азия от началото на тази година.
Сред другите популярни олекотени приложения попадат YouTube Go, Messenger Lite и браузъра Opera Mini.
Въпреки че пълните версии на приложенията имат много повече сваляния от олекотените си версии, леките програми се радват на по-висок темп на проникване, сочат данните на Sensor Tower.
Съоснователят на Sensor Tower Алекс Малафеев коментира, че олекотените версии на популярните мобилни приложения ще продължат да изпераварват пълните си версии на развиващите се пазари, тъй като скъпият интернет и старите устройства ги правят по-масови там.
„Всяко популярно приложение може да се възползва от олекотена версия на тези пазари и разработчиците трябва да обмислят идеята да ги предлагат от самото начало“, казва той.