Дигиталната епоха, в която живеем, роди един нов вид знаменитости – инфлуенсърите в социалните мрежи.

Обикновено тези личности публикуват кади от „лъскавия” си и „забавен” живот, привличайки милиони последователи.

Техните канали в социалните мрежи се превръщат в рекламни пространства, като редица брандове работят с инфлуенсърите.

Много от тях успяват да обикалят света, като или получават сериозни отстъпи от хотели и туроператори, или ползват услугите им съвсем безплатно, в замяна на публикации от конкретните дестинации в техните канали.

Така много хора в наши дни планират почивката си на база впечатленията си от социалните мрежи.

Но тази тенденция започва да среща проблеми, тъй като на някои хотели и други компании от сферата на туризма им е дошло до гуша от инфлуенсъри, тъй като ефектът от рекламата по този начин е доста съмнителен, пише CNN.

Вдъхновение или напаст?

Част от проблема може да се отнесе към случаите на проява на невъздържано или неподходящо поведение от някои инфлуенсъри.

Джанлука Касачия, собственик на клуб във Филипините, се оплака във Facebook от това, че е преследван от нахалници, които искат безплатна храна, напитки и настаняване.

При друг случай чешка двойка, пътувала до Бали, предизвика гняв в социалните мрежи, публикувайки снимки как се плиска със свещена вода в един от храмовете. Тези инциденти представят инфлуенсърите в негативна светлина, което вреди на бизнеса им.

Работни взаимоотношения

Представители на бизнеса споделят, че има реална полза от този нов вид реклама, стига инфлуенсърите да са подбрани внимателно. Понякога дори такива с няколко десетки последователи могат да направят сериозна разлика, стига всичко да е изпипано в подбирането и представянето на продуктите или услугите.

Пътуващите инфлуенсъри често получават безплатно настаняване, път и други туристически услуги.

Когато говорим за луксозни курорти, където нощувката може да достигне няколкостотин долара, разходите на хотелиерите за този вид реклама никак не са ниски, което налага внимателното подбиране на правилните лица за техните послания.

„Анализираме всеки профил, за да сме сигурни, че те са подходящи”, казва Флоренция Гроси, директор Международни промоции за Visit Argentina.

„Търсим съдържание с динамични и интересни истории, което кара последователите да изживеят усещането”, добавя тя.

В тази сравнително нова индустрия същестсуват и измами. Някои инфлуенсъри използват фалшиви комнетари за да симулират активност на последователите си.

„Ако коментарите са само емотикони или не са в контекста, това индикира, че става дума за бот”, казва Ан Педерсен, ръководител връзки с обществеността на френския туристически сайт Atout France.

„Ако всичко коментари идват от една и съща държава, това може да означава, че са фалшиви акаунти”, добавя тя.

Докато много бизнеси и организации обръщат гръб на инфлуенсърите, все още много други виждат реална полза от тях.

Намирането на рекламодатели в наши дни е по-трудна работа спрямо зората на този вид нов бизнес. Животът на инфлуенсърите, които се препитават по този начин, обикновено е доста по-тежък от бляскавите снимки, които публикуват в интернет.

Най-успешните представители на тази индустрия прекарват по-голямата част от времето си в опити да увеличат последивателската си база и в създаването на съдържание, за което често имат собствен персонал, на който плащат възнаграждения.

Останалата част от времето им е посветена на търсене на рекламодатели, които са готови да предложат нещо в замяна на публикации на снимки или клипове.

Публикациите обикновенно се оценяват в зависимост от броя на последователите – за всеки 100 хил. последователи цената скача с 1000 долара. Някои от най-известните пътуващи инфлуенсъри таксуват рекламодателите на ден.

Валерия Хинойоса решава да се откаже от кариерата си на банкер в Боливия, ставайки инфлуенсър. Тя има 129 хил. последователи в Instagram, като се специализира в промотирането на еко хотели по света. За тази услуга тя таксува 3 хил. долара.

„Целта ми е да показвам, че всяка дестинация има своя история”, казва тя.

Стойност

Не всички инфлуенсъри имат отношение към стойността и посланието на публикациите, което води до инциденти, като гореспоменатия в Бали.

Джо Ничи, собственик на камион за сладолед в Лос Анджелис, обяви, че ще таксува двойно инфлуенсърите, уморен от непрестанните искания за намаления, отстъпки, безплатни продукти и прочее.

Не са рядкост случаи, в които инфлуенсъри правят каквото си искат, въпреки че са предупредени, че разходите им няма да бъдат покрити.

Много луксозни имоти на Малдивите прекратиха маркетинговата си програма за инфлуенсъри поради гигантското количество запитвания, които получават от жадни за безплатни приключения интернет ентусиасти.

За установени инфлуенсъри, като Емили Ристевски, която има над 1 млн. последователи в Instagram, огромният брой несериозни инфлуенсъри е проблем.

„Разочароващо е, че това се случва, има много негативен ефект върху индустрията”, казва тя.