Защо затворена кръчма продължава да получава отзиви в TripAdvisor
През 2015 г. строителният предприемач Чарлз Гудал купува изоставена кръчма на име Bridge Inn в Мидълтън ин Тисдейл - малко пазарно градче в Дърам, с надеждата там да построи къщи.
Кръчмата не работи от 2011 г., но странното е, че в TripAdvisor различни хора публикували отзиви за нея в продължение на три години между 2014 и 2016 г., твърдейки, че са хапвали Неделно печено, а обслужването е било лошо.
"Разглеждахме стари снимки на кръчмата в Google и попаднахме на отзивите. Стори ни се доста забавно," казва пред BBC Гудал, управляващ директор на New Era Regeneration.
"Свързах се с TripAdvisor на техния уебсайт и им казах, че няма как тези отзиви да са истински, защото кръчмата не работи, но те не бяха много бързи с отговора."
Отзивите все още се намират на сайта на TripAdvisor, но по-рано през годината страницата най-накрая е променена и вече показва, че Bridge Inn не работи.
"Самият аз използвам TripAdvisor и сега вече съм малко скептичен относно тази услуга", казва Гудал.
От TripAdvisor публикуваха първия си Доклад за прозрачността, в който разкриват, че през 2018 г., са предотвратили излизането на сайта на 1 милиона фалшиви отзиви.
Смята се, че докладът е реакция на критиките по отношение на надеждността на сайта, в това число от огорчени ресторантьори и хотелиери.
Според TripAdvisor през 2018 г. към сайта са подадени 66 млн. отзиви, като всички те са преминали през процес, който включва преглед с технология за засичане на измама. Общо 2.7 млн. отзиви пък са прегледани допълнително от специален екип, който следи за съдържанието.
Според сайта 79% от отзвивите са оценени в рамките на шест часа от пускането им, като едва 4.7% от отзивите са отхвърлени преди и след като съдържанието е качено.
"Знаем, че не сме идеални, но постоянно се опитваме да бъдем с една стъпка пред хората, които злоупотребяват с нашата платформа и смятаме, че нито една друга такава платформа не прави повече за защитата на почтеността на съдържанието от TripAdvisor", пише в доклада президентът и главен изпълнителен директор на TripAdvisor Стивън Кауфър.
Гудал не е единственият, който действа предпазливо по отношение на TripAdvisor. Робърт Мелман, който основава веригата бразилски ресторанти Fazenda, казва пред BBC, че неговите ресторанти са получавали оценка една звезда, което според него е несправедливо.
Той твърди, че някои от отзивите са дадени от хора, които никога не са се хранили в ресторантите му, или пък от хора, които се оплакват от дрескода или от законите, които забраняват на деца да посещават ресторанти след определен час на деня.
Много от негативните отзиви също така идват от профили, които имат само по един пост за ресторант на Fazenda и след това никога не са пускали нищо друго в платформата.
Мелман се среща с представители на TripAdvisor през 2018 г., но твърди, че нищо не се променя след срещата.
"Те дори не отговарят, защото са толкова влиятелни и не ги интересува," казва той.
"Ако даден потребител пусне отзив за мой ресторант преди 9 години и след това никога повече не дава отзив за нищо друго, тогава той или тя не се интересува от това да е част от общността на TripAdvisor и трябва да бъде премахнат от сайта."
Кърт Уайдълинг пък има друг проблем с TripAdvisor. Той закрива профила си и спира да използва уебсайта през 2017 г., когато два негативни отзива, които пуска за хотели, са изтрити.
Уайдлинг твърди, че пуснал 10 отзива през профила си и само два били негативни.
Той се свързва със сайта, за да попита защо отзивите му са изтрити, но получава общи отговори от рода на това, че може би е защото са нарушавали условията за ползване или пък са били счетени за пристрастни или неточни.
"Избрах да не се занимавам допълнително с това и реших, че ако то е нещо, което TripAdvisor прави редовно, тогава това поставя под въпрос легитимността на тяхната система за отзиви. Затова изтрих профила си и вече не използвам TripAdvisor за никакви цели," казва още той.
Много хора обаче смятат, че TripAdvisor наистина предлага стойност и обичат да използват уебсайта.
"TripAdvisor ми помогна сериозно, когато пътувах из Азия миналата година. Открих наистина полезни съвети за екскурзии и намерих чудесни ресторанти," разказва пред BBC финансовият анализатор Холи Фенел.
От TripAdvisor пък казват, че и клиентите, и компаниите трябва да имат право на глас.
"По тази причина позволяваме на собствениците на компании да коментират предоставените отзиви, а техните отговори могат да бъдат видени от всички. Така че, ако някой собственик смята, че даден отзив е несправедлив, той или тя може да посочи това в отговора си. Отговорите на собствениците наистина имат ефект," казва говорител на TripAdvisor пред BBC.
"Проучвания показват, че клиентите наистина четат как дадена компания отговаря на техния отзив и тонът на отговора често може да има по-голям ефект, отколкото самият отзив. С други думи, една компания често може да превърне отрицателен отзив в положителен само чрез начина, по който отговаря на потребителя."