Как ще отговорят банките на новите си конкуренти Apple и Facebook
Големите банки знаят, че трябва да бъдат в крак с времето.
Поради това много банкови институции пристъпват към придобиване на малки стартъпи за финансови технологии, избягвайки по този начин високите разходи за разработка на собствени технологични проекти.
Този сигнал изпратиха банкери по време на Sibus - конференция, посветена на финансовите услуги, която се проведе в Лондон през тази седмица.
За банките логиката на подобни партньорства е проста – получават достъп до нови технически възможности, подобни на тези на Facebook и Apple, без непременно да притежават необходимото ноу-хау.
На фона на това, че банките оперират в тежка регулационна среда, партнирането с технологични компании позволява тестването на нови продукти, без да се поема риск от регулаторни удари.
“Със сигурност си партнираме с много финтек фирми, като в някои отношения го правим, за да се учим”, казва Макгрегър Дънкан, директор Разработки в австралийската банка Westpac.
„Но също така си партнираме и с цел да изградим нови възможности за банката”, добавя той, цитиран от CNBC.
Например Westpac си партнира през миналата година с Assembly Payments - конкурент на компании, като Square, Stripe и Adyen, за стартирането на нова платежна платформа за своите клиенти. Фондът за рискови инвестиции на банката - Reinventure, също така инвестира в 6-годишния стартъп.
„Ако бяхме изградили това вътре в банката, щеше да ни отнеме дълго време и да бъде много скъпо. Причината да е скъпо и да отнема много време е, че се прилага политика за нулев риск в такива големи организации”, казва Дънкан.
Технологично предизвикателство
Банките са принудени бързо да взимат решения, тъй като във финансовия сектор навлизат нови мощни конкуренти в лицето на големите технологични платформи. Не е тайна, че големите банки усещат опасността от новите си конкуренти.
По-рано през тази седмица изпълнителният директор на Deutsche Bank Кристиан Севинг посочи, че компании, като Google, Amazon, Facebook и Alipay (дъщерна компания на китайската Ant Financial на милиардера Джак Ма), „вече взимат пазарен дял” от банките.
Технологичните компании в Китай вече успяха да повлияят сериозно на начина, по който потребителите харчат парите си, чрез услуги, като мобилния портфейл Alipay и платформата на Tencent WeChat Pay.
Междувременно, гигантите от Силициевата долина също стъпват здраво в бизнеса с разплащания. Наскоро Apple пусна кредитна карта в партньорство с Goldman Sachs, а Facebook направо взриви международната банкова общност с обявяването на новия си проект Libra, който ще разчита на блокчейн технология за установяването на глобална услуга за трансфер на пари и разплащания.
„Те могат да си позволят да изгубят дяволски много пари в това да ангажират потребителя”, казва Ед Маславекас, изпълнителен директор на финтек компанията Bud.
Неговата компания оперира в нишата, позната като „отворено банкиране”, където трети страни получават достъп до сметки на клиентите на банките и оперират с тях от тяхно име, рабира се, с изричното разрешение на потребтелите. Goldman Sachs е един от инвеститорите в Bud.
“Голямата заплаха” Apple
Шефът на Bud добавя, че Apple е „голяма заплаха” за банките поради своя голям обсег и огромно количество налични парични средства. Това мнение споделя и Сулаб Агарвал от консултантската фирма Accenture.
Въпреки че финтек компаниите успешно успяха да намерят своето място под слънцето в бизнеса с разплащания и обмен на валута, отклонявайки част от приходите на банките, според Агарвал „основното предизвикателство” за банките идва от конгломерати, като Apple и Amazon, „защото имат дълбоки джобове”.
Колаборациите и партньорствата са „ясният път напред”, добавя той.
Дори Swift - международната платежна мрежа, която организира конференцията Sinos, е изправена пред конкуренцията на технологии, като блокчейн, които позволяват създаването на автентичен архив от трансакции из мрежа от свързани помежду си компютри.
Подобно на банките, Swift също търси партньорства с финтек фирми, като начин да засили разработката на иновации.
Един от най-големите конкуренти на Swift сега е Ripple – щатска блокчейн компания, която предлага платежна услуга на банките за трансгранични разплащания.
По-рано през тази година от Swift обявиха, че ще си партнират с R3 - един от конкурентите на Ripple, за въвеждането на блокчейн технологията в техните операции.
„Не ни пука за Swift”, казва Маркус Трийчър, вицепрезидент на Ripple. „Те няма да могат да покрият света, който проектираме, с модела, който имат”, добавя той.