Г. Стоичкова, БФА: Финтех услугите навлизат във всички сфери
За играчите, които влизат във финтех сектора у нас, какво бъдеще да очакваме с дигиталните плащания и кои са най-успешните компании у нас. Това бяха част от въпросите, които засегна Гергана Стоичкова, директор на Българската финтех асоциация, в рамките на DigitalTrend2019, организиран от Profit.bg.
Какво е финтех е въпрос, който постоянно се повдига и се водят спорове, затова е добре да обобщим. Това са всички продукти или услуги, които под една или друга форма дигитализират финансовите технологии и сектор.
Наскоро имахме доклад за финтехсектора у нас и в Европа и на негова база направихме много полезни изводи. Що се отнася до секторите, се оказва, че в тази екосистема влизат само финтех компании, но и банки, картови схеми, регулатори, инвеститорите, които отделят средства, за да инвестират в технологии.
Реално се заформя силен сектор, който включва всички аспекти на финансирането, посочи Стоичкова.
Що се отнася до компаниите у нас, ние ги разбихме на подсектори и установихме, че всички имат представителства у нас – това са различни мобилни портфейли и приложения за разплащане. Като пример, всичко е в телефона ви, с него можете да си направите застраховка, да платите, да извършите всякаква финансова услуга.
Компаниите, които оперират у нас са, конкурентоспособна на глобалната финтех сфера. България изкарва много добри продукти, ние сме много силни като кадри и персонал, лидери сме в ЦИЕ.
Проблемът, който стои пред сектора, е, че не знаем как да се продаваме, не успяваме да достигнем до правилния потребител по точния начин. Друго нещо, върху което трябва да работим ,е с взаимни усилия да повишим доверието в България, защото основният проблем е, че компаниите са непознати и получават по-малък достъп до финансиране.
На въпрос как би изглеждала българската финтех карта след 5-10 години, Стоичкова каза, че се надява до 10 г. всеки тип финансова услуга да бъде по-удобен, да се използва в дигитален вид и да бъде по-достъпен до потребителите. Затова смятам, че тенденцията е да се фокусираме към потребителя, заключи тя.
Digital Trends 2019 се осъществява с подкрепата на: EMAG, Нетера, UniCredit Bulbank, Opel, Адмирал Маркетс, Резиденшъл Парк Лозен, SentecaCommerce, Digital Dentistry Ivadent и с медийната подкрепа на Sportal Media Group и Kaldata.com.