В началото на годината - на форум, посветен на споделените услуги, съобщихме за намерението на 6 компании да предлагат споделени тротинетки на територията на София.

Тогава се заехме със задачата да подготвим града за тази услуга. Днес тя вече е факт, съществува и дори подписахме меморандум за разбирателство с общината. Това каза Елица Панайотова, координатор на проект „Зелена София“, в рамките на DigitalTrends 2019.

Целта ни беше да регламентираме като цяло услугите и това вече се случи – имаме дефинирани скорост, зони, изисквания за управление. Случи се и още нещо - бяха маркирани над 200 места в синя и зелена зона, ключови локации, на които да се оставят тези тротинетки.

Целта беше на всеки 100 места да има място за паркиране на двуколесни превозни средства, каза Панайотова.

Това, което стои пред нас, е да се внесат промени в закона, вече има предложения, подготвени от Българска агенция за безопасност на движението. Те трябва да навлязат в закона до края на годината.

Нашата цел е споделената мобилност да заема все по-голяма част от придвижданията в София и разстояния от 1-1.5 км - вместо да се изминават с кола, да се осъществят с електрически превозни средства.

Нашата амбиция е тези споделени електрически скутери и тротинетки да станат част от системата на целия градски транспорт, да бъдат еко алтернатива и да се простират не само в центъра, но и в целия град, заяви Панайотова.

В София вече върви кампания, която разяснява кои са безопасните начини на придвижване с тротинетки. Обяснили сме къде може и къде не може да се движи, тротоарите не са това място, затова трябва да се използва пътното платно, велоалеите, булевардите. Важното е сега да стигнем до максимален брой хора и да им покажем, че безопасността е в техни ръце.

На запад има култура на придвижване, у нас, за съжаление, няма уважение, а и законодателство ни се оказва, че не е подготвено. Промени и новости тепърва предстоят, а законът ще върви след тях. Затова, за да не се създава дискомфорт, важно е да има взаимно уважение и торелантност, да се стремим да променяме закона в движение, посочи още експертът.

До 2030 г. амбицията е придвижването с автомобил да се намали от 30 на 20%, както и да намалим дела на пътуващите - един човек с един автомобил. А това може да стане само с помощта на споделеното пътуване.

Това, което за момента се прави, е да се предоставят карти с различните видове настилки – къде има паваж, къде асфалт. Очаква се регламентирането на улици за споделено придвижване, всички са равностойни участници и развиване на алеите за велосипеди и тротинетки.

Работим с представители на НПО за маршрути през парковете, защото в момента те са забранени. Целта е да се дефинират точните места. Има стъпки, работим усилено по тях, завърши Панайотова.

Digital Trends 2019 се осъществява с подкрепата на: EMAG, Нетера, UniCredit Bulbank, Opel, Адмирал Маркетс, Резиденшъл Парк Лозен, SentecaCommerce, Digital Dentistry Ivadent и с медийната подкрепа на Sportal Media Group и Kaldata.com.