Поредният технологичен гигант, който ще предлага финансови услуги
Компанията за споделено пътуване Uber прави сериозен скок в света на финансовите услуги.
Uber обяви в началото на тази седмица новата си дивизия, която ще носи името Uber Money. Тя ще предлага дигитален портфейл и подобрени дебитни и кредитни карти.
Първоначално компанията ще съсредоточи усилията си в това да предостави на своите над 4 млн. шофьори и куриери по света достъп до мобилна банкова сметка, чрез която могат да получават заплащането си след всяко пътуване, става ясно от думите на Питър Хейзълхърст, която ще оглавява новото поделение на компанията.
„Искахме да помогнем на всички да разберат, че има нова част от Uber, която е фокусирана върху финансовите услуги, имайки мисия да предоставя на хората достъп до определен вид финансови услуги, от които досега бяха изключени“, казва той пред CNBC.
Uber се опитва да създаде нова финансова система, чрез която да държи служителите и клиентите си лоялни към компанията, на фона на засилващия се натиск от страна на инвеститори и конкуренти.
През тази година Uber постигна 100 млн. активни месечни потребители. Много от тях използват кредитни карти, за да плащат за пътуванията или доставките, които получават.
Новите финансови продукти на Uber могат да намалят разходите при тези трансакции, които традиционно се материализират под формата на печалба за посредниците, както и да създадат нов канал за генериране на приходи.
Още през юни стана ясно, че Uber подготвя нещо подобно, тъй като компанията назначаваше финтек специалисти за офис в Ню Йорк.
Uber ще пусне международна дебитна карта, предлагаща „незабавно плащане”, която досега тества в САЩ и на някои други пазари по света. Услугата стартира в САЩ, където 70% от плащанията към шофьори са на база „незабавното плащане”, става ясно от думите на Хейзълхърст.
Услугата представлява банкова сметка без такси с дебитна карта, която в САЩ е свързана със сметка, предоставена от Green Dot.
“Не само че получавате достъп до вашите печалби в реално време, не ви струва нищо да държите парите там и можете да ги харчите, когато искате”, казва той.
Тези платежни иновации изобразяват реалността в споделената икономика, където служителите често се борят да свържат двата края.
Друга популярна екстра на Uber позволява водачите да изберат овърдрафт без такса за 100 долара, така че да могат да платят за гориво и да стартират работния си ден. Това се смята за по-добра алтернатива от заемите до заплата, които обикновено вървят с висока лихва.
Амбицията на Uber е да прокара тези услуги на пазари, където кешът все още властва, като Пакистан или Бангладеш.
Около 40% от всички пътувания с Uber по света се плащат в брой, казва Хейзълхърст, като компанията е решена да намали този процент.
След като екипира водачите си с мобилни банкови сметки, Uber обмисля да разпространи услугата си и сред потребителите.
„Реалността е, че нуждите на нашите партньори в САЩ, Бразилия, Австралия и Индия отразяват в много отношения нуждите и на потребителите, особено в икономиките, зависими от парите в брой. Възможността, която имаме, е да разширим (това начинание), за да помогнем на всички тези хора да имат достъп до финансови услуги", казва ръководителят на Uber Money.
Едно от предимствата на Uber спрямо новите участници в банковия сектор е големият мащаб на компанията, който й позволява да договаря добри сделки с доставчици. „Не ни е нужно да приемаме модела за доход на база такси, за да оперираме тези услуги”, казва Хейзълхърст.
Ходът на Uber е поредният пример как големи технологични играчи стъпват на пазара на финансовите услуги. Apple наскоро пусна своя кредитна карта в партньорство с Goldman Sachs, а Amazon предлага малки бизнес заеми на търговци от години.
Facebook пък представи амбициозен план за блокчейн финансова услуга, макар че проектът засега изглежда в опасност, тъй като партньорите по него започнаха да обръщат гръб на идеята на Марк Закърбърг за международна виртуална валута.
Сред другите нови продукти, които Uber смята да обяви, е дигитален портфейл на име Uber Wallet, който може да бъде използван от водачи и пътници за съхранение на пари, следене на трансакциите и осъществяване на електронни разплащания.
Apple Pay и Google Pay ще бъдат интегрирани с услугата в началото на следващата година, така че водачите да могат да харчат парите си, дори без наличието на физическа дебитна карта, обяснява Хейзълхърст.
Наскоро Uber осъществи проучване сред шофьорите си дали биха се заинтересували от дребни заеми, отпускани от компанията. По думите на Хейзълхърст засега не е ясно дали това ще се появи в САЩ, но на други пазари, като Бразилия, Индия и Перу, Uber вече предлага дребни заеми на водачите си.
За пътниците Uber ще представи кредитна карта в партньорство с Barclays, която ще предлага екстри за плащания към транспортната услуга на Uber или за доставка на храни.
За своята кратка история като публична компания Uber няма с какво да се похвали. Перманентната липсва на печалба и политиката за агресивно разрастване провокира недоволство сред инвеститорите.
Акциите на Uber се търгуват на цена 25% по-ниска спрямо дебюта им в рамките на IPO, реализирано през месец май.