G-точката на Европа, или една успешна туристическа кампания
„G-точката на Европа. Никой не знае къде е, но когато я откриете, става невероятно”.
Това гласи туристическата реклама на Вилнюс - столицата на Литва. Кампанията беше стартирана през миналата година, седмици преди посещението на папа Франциск в страната.
Вилнюс редовно попада в класациите за най-достъпни туристически дестинации в Европа, като градът е сред най-евтините дестинации за ергенски партита, сочи подреждане на сайта за валути FairFX.
Рекламният слоган е придружен от снимка на жена, легнала в екстаз на чаршаф, изобразяващ картата на Европа, като разбира се, ръката й е стиснала страстно мястото на картата, на което се намира Вилнюс.
Специалният сайт, създаден за кампанията, призовава потребителите да „се заловят за работа” и да „изградят лична карта на удоволствията”.
Потребителите имат достъп до тест, който търси мнението им за твърдения, като „няма такова нещо като прекалено много език” или „правилните аксесоари могат да подобрят всяко изживяване”.
След това сайтът предлага - по подобие на платформата за запознанства Tinder, 48 различни занимания, които потребителите могат да харесат или не.
Така накрая сайтът генерира индивидуална „карта на удоволствията” за всеки потребител, призоваваща за неща като „смело експериментирай” (рефенция към турове на места с „призраци” или ескейп стаи), „прави го в мрака” (нощен живот) или „използвай езика си” (места за хранене).
Потребителите могат да пропуснат теста, ако желаят, и директно да разгледат какво предлага Вилнюс.
Находчивата кампания привлече вниманието по света, пише CNN.
Студентите по маркетинг, по чиято идея е кампанията, бяха очаровани от вниманието, докато свещениците в Литва, която е предимно католическа страна, бяха засегнати от рекламата.
Епископът на Вилнюс предупреди, че кампанията представя града като дестинация за секс туризъм, а литовското правителство настояваше рекламата да бъде пусната след визитата на папата. Градската управа на Вилнюс обаче не се съобрази с молбата.
Един от бившите кметове на града, който критикува кампанията, смята, че никой на Запад вече не използва сексистки референции в маркетинга, особено когато говорим за публичния сектор.
На фона на тези твърдения, рекламният регулатор на Великобритания отказа да забрани кампанията на Острова, след като получи едно-единствено оплакване от потребители.
Така, година по-късно, проектът се окичи с наградата за най-добра кампания за промотиране на град на International Travel and Tourism Awards.
Но най-важното, кампанията действително провокира ръст на туризма във Вилнюс, посочва Инга Романовскиене, директор на Go Vilnius - туристическия борд на града.
Броят на посетителите на Вилнюс скача с 12.5% през миналата година, но туристите от Германия и Великобритания, които са двата основни пазара, към които е насочена кампанията, се увеличават със съответно 37.8% и 20.5%.
„Целта ни е да привлечем повече млади, любопитни пътешественици, заинтересовани от това да открият нова, вълнуваща дестинация”, казва тя.
По думите ѝ целта на туристическия борд е да изведе на преден план това, че Вилнюс не е позната дестинация, но веднъж открита, тя носи чудесни изживявания.
„Посланието не цели да бъде възприето директно”, казва тя по повод противоречивите мнения относно кампанията, добавяйки, че тя е насочена главно към милениалите.
„Тя беше особено популярна сред 18-35-годишната аудитория, като кампанията е за хумора и способността да не приемаме себе си твърде насериозно и мисля, че тези характеристики са особено ценени от образованите и по-възрастни хора“, казва тя. „Не мисля, че това може да има отрицателно въздействие.”
А това, че подобна кампания генерира близо 40% скок в туристите от дадени страни (Германия), може да се приеме като сигнал, че скоро ще видим други подобни реклами, идващи от различни от Литва страни.