В началото на ноември Луис Хамилтън спечели второто място в Гран При на САЩ, като финишира само няколко секунди след съотборника си Валтери Ботас.

Спечелените 18 т. помогнаха на Хамилтън да завоюва шестата си титла във Формула 1 - с една по-малко от легендата Михаел Шумахер. 34-годишният британец спечели пет от титлите си в последните шест сезона, с което затвърди доминацията си в спорта.

Едно от големите предимства на Хамилтън е, че Mercedes харчат повече пари от конкурентите си – около 430 млн. долара на година, което е двойно повече от повечето от отборите. Това е и причината отборът да спечели титлите в последните шест години.

Новите собственици от Liberty Media обаче са на път да имплементират дългоочакваните мерки за органичаването на разходите на отборите, както и още други реформи. Целта е да се постигне финансова стабилност, както за Формула 1, така и за отборите, но също и да станем свидетели на много по-интересни състезания.

Не много отдавна във Формула 1 беше пълна бъркотия. Финансовата нестабилност се оказа пречка пред листването на борсата в Сингапур, а само за 5 години сериите загубиха 12% от стойността си, или около 1 млрд. долара.

През януари 2017 г. все пак Liberty Media закупи контролния пакет акции от Бърни Екълстоун срещу 8 млрд. долара. През миналата година бяха реализирани приходи от 1.83 млрд. долара, което е с 2.5% повече спрямо година по-рано. Днес Формула 1 се оценява на повече от 10 млрд. долара, а зрителите само в САЩ са нараснали с 22%.

Въпреки всичко това – средните 680 000 зрители в САЩ представляват само 1/5 от хората, които наблюдават сериите Nascar, посочват от ESPN.

Считано от 2021 г., новите собственици планират да ограничат разходите на отборите до 175 млн. долара, като в сумата няма да се включват разходите за заплати на пилотите.

Да, това е радикална промяна, но следва да се има предвид, че само в последните години отбори, като Lotus, Force India и Manor Racing, трябваше да избират или да обявят фалит, или да се продадат за жълти стотинки.

Общият награден фонд за отборите също намаля в последните години – от 966 млн. долара на 913 млн. долара за миналата година.

Тъй като сме до края на тазгодишния сезон, от сп. Forbes публикуваха годишната си класация на най-скъпите отбори във Формула 1. Лидерските позиции се държат от Ferrari и Mercedes, оценени на 1.35 и 1.01 млрд. долара, докато Red Bull Racing и McLaren заемат третата и четвърта позиция с респективно 640 и 620 млн. долара.

Средната оценка на отборите днес е 500 млн. долара, като под нея са дори следващите тимове в подреждането – Renault и Williams, оценени на 430 и 400 млн. долара.

Най-ниска е стойността на Alfa Romeo – 105 млн. долара, Haas струва 115 млн. долара, докато Racing Point и Toro Rosso – съответно 130 и 200 млн. долара.