Голяма част от намалените стоки, които се купуват по време на Черния петък, впоследствие се връщат при търговците.

Това важи в особено голяма степен за онлайн покупките, тъй като на живо те не винаги изглеждат така, както на екрана.

А потребителите имат право да ги върнат и да получат обратно парите си. Всичко това обаче е свързано с огромни разходи за търговските вериги, пише BBC.

Хариет Хютън обича да пазарува дрехи онлайн и чистосърдечно си признава, че в крайна сметка връща обратно по-голямата част от тях. Било защото не ѝ стават или не отговарят на описанието в сайта. Само за последната седмица тя е върнала покупки за над 250 паунда (близо 300 евро).

"На живо не бих си позволила да връщам толкова много неща, защото щеше да ми стане неудобно. Всъщност и сега се чувствам виновна за това, че хабя толкова много ресурси", заявява тя пред BBC.

Хората като нея се оказват голям проблем за търговците, особено по време на празниците. По данни на британската технологична компания Rebound, която помага на магазините да управляват рекламациите и върнатите стоки от потребителите, тази година логистичните разходи за обслужването на отказаните покупки ще достигнат 2.6 милиарда паунда (над 3 милиарда евро) само през следващия месец - два пъти повече от миналата година.

Според експертите цената, която се плаща за връщането на отказания артикул в търговската мрежа, е два пъти по-висока от тази за неговата доставка до потребителя. Ако едно палто, например, се върне в склада на тъговеца, то трябва да бъде пренесено, почистено, опаковано наново и подготвено за новия си купувач.

В крайна сметка ще премине през още 7 чифта ръце, преди да бъде предложено отново за продажба.

Данните на Rebound показват, че онлайн магазините за дрехи са най-потърпевши, тъй като този тип стоки най-често биват връщани от купувачите.

Коледните празници са особено тежък период, тъй като в пика на пазаруването се правят огромен брой доставки и процесът по връщането на покупката може да се забави. А това означава, че когато артикулът бъде готов отново за продажба, вече ще е късно и ще трябва да бъде предложен с голяма отстъпка.

Тази тенденция кара много от търговските вериги да преосмислят политиката си по време на Черния петък. Според проучване на Barclaycard един от всеки пет магазина във Великобритания е приел по-строги политики за връщане на стоки, особено когато те са били разопаковани и използвани от потребителя.

Екологичните последствия от нарастващия брой рекламации също не са за подценяване, пише още BBC.

В момента екозащитната организация Greenpeace провежда кампания, която насърчава потребителите да направят сами подаръците за своите близки, вместо да ги купуват. Защото много от чисто новите технологични джаджи, дрехи и играчки, които се купуват за Коледа, в крайна сметка отиват в кофата за боклук.